În a patra zi a Vacanţelor Muzicale la Piatra Neamţ, miercuri, 6 iulie, sunt programate Seara tinerilor muzicieni nemţeni (va concerta Alexandra Tărniceru – prof. univ. dr. Verona Maier) şi Seara muzicii de promenadă (va concerta Romanian Brass Orchestra – dirijor Adrian Petrescu).
Născută la Tecuci (Galaţi), Alexandra Tărniceru a început de la vârsta de opt ani studiul pianului cu profesoara Mihaela Spiridon şi teoria muzicii cu profesorul Ionel Ceobanu, în cadrul Liceul de Artă din Piatra-Neamț. Tot din perioada liceului începe în paralel şi studiile de canto cu profesoara Elena Botez, continuându-le apoi, la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, cu lector univ. dr. Claudia Codreanu. Alexandra Tărniceru participă la numeroase concursuri naţionale, obţinând importante succese, dintre care menţionăm: Marele Premiu “Paul Constantinescu” (Ploieşti), Bursa “Iolanda Mărculescu” oferită de soprana Georgeta Stoleriu; Concursul “Mihail Jora” (Bucureşti, 2010), Premiul I la Festivalul de Lied “Ionel Perlea” (Slobozia, 2011), Bursa “Salzburg Vocal Academy” oferită de mezzosoprana Elisabeth Cornelius Lund ( 2012). În calitate de laureată cu Premiul II la Concursul Internațional de Canto “Le Grand Prix de l’Opera” (Bucureşti, 2013), Alexandra Tărniceru este invitată să facă parte din Ansamblul Studioului de Operă din Zürich (Elveţia), unde activează între 2013 şi 2015. Rolurile interpretate în Zürich cuprind: W.A. Mozart – Die Zauberflote: Erste Dame, Le nozze di Figaro: Contessa şi Cosi fan tutte: Fiordiligi; L. Janacek – Jenufa: Magd, J. Offenbach – Povestirile lui Hoffman:Giulietta, G. Bizet – Carmen: Micaela; P.I. Ceaikovski -Pique dame: Mascha; R. Strauss – Ariadne auf Naxos: Echo. În 2015, Alexandra Tărnicerua câștigat Premiul II în Germania la Concursul Internaţional de Canto “Anneliese Rothenberger”, fiind consecutiv invitată să cânte Missa în fa minor – A. Bruckner, în Bergen-Norvegia. În decembrie, se intoarce la Zürich, debutând în rolul lui Liu în opera Turandot, de G. Puccini. Repertoriul Alexandrei cuprinde, pe lângă cel operatic, și roluri vocal-simfonice, cântând în Requiemul de G. Verdi și W. A. Mozart, de asemenea şi din repertoriul baroc, incluzând Oratoriul “Matthäus Passion”, de J.S. Bach. Alexandra Tărniceru a colaborat cu artiști renumiti, printre care dirjorii Fabio Luisi, Patrick Lange, Jiři Bělohlávek, Alexander Joel, Lothar Koenigs, Peter Tilling; regizorii Willie Decker, Robert Carsen, Christoph Loy, Andreas Homoki, Tatjana Gürbaca; interpreții Nina Stemme, Hanna Schwartz, Waltraud Meier; Masterclass cu mezzosoprana Liliana Nikiteanu si tenorul Reinaldo Macias. Proiectele viitoare ale Alexandrei Tărniceru cuprind participări în cadrul Festivalurilor Festspiele Mecklenburg “Vorpommern Festival” şi Open-Air-Konzert “Klassik am See” (Germania); Matthäus Passion – Sibiu (România). Ca elevă a Liceului de Arte “Victor Brauner” din Piatra-Neamţ, şi mai apoi ca studentă, a mai urcat, mereu cu succes, treptele scenei Vacanţelor Muzicale.
Verona Maier îndeplineşte, la ediţia a XLIII-a a Vacanţelor Muzicale, sarcina de pianist acompaniator al festivalului. Pianistă cu o experienţă artistică şi pedagogică bogată, Verona Maier este o prezenţă constantă la Vacanţe, răspunzând cu amabilitate de fiecare dată când a fost solicitată. Începe studiul pianului la vârsta de şase ani, la Şcoala de Muzică şi Arte Plastice nr. 2 din Bucureşti, iar din 1975 devine elevă a Liceului de Artă „George Enescu”, pe care îl absolvă în 1980. În vara aceluiaşi an este admisă la Universitatea de Muzică din Bucureşti, unde îşi încheie studiile la clasa de pian a profesoarelor Ioana Minei şi Ana Pittiş. În 1983 este deţinătoarea unei burse de studii din partea Guvernului francez pentru cursurile de pian ale Academiei de Vară de la Nisa. Este doctor în muzică şi, din 1990, cadru didactic la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, fiind în prezent profesor de muzică de cameră şi prorector al instituţiei. Desfăşoară o bogată activitate artistică, materializată în recitaluri, concerte şi cursuri de măiestrie (Italia, Elveţia, Franţa, Ungaria, Germania, Austria, Spania, Portugalia, Danemarca, Polonia, Suedia, Anglia, Cehia, Norvegia) şi participă la Festivalul Internaţional „George Enescu”, Festivalul Internaţional al Muzicii Noi” şi Festivalul Artelor (Bucureşti), Festivalurile Internaţionale de la Palencia şi Santander (Spania), Festivalul „Festum Musicae” (Iaşi), Festivalul de Artă Medievală (Sighişoara), „Zilele Muzicii Româno-Americane” (Constanţa), Festivalul filmului elveţian (Bucureşti), Festivalul de Teatru Atelier (Sfântu Gheorghe), Festivalul „Max Deutsch” (Paris). A fost invitată, ca membru sau preşedinte, în jurii de concursuri muzicale cu participare naţională şi internaţională. Alături de prestigioşi dirijori şi interpreţi din România şi din străinătate, apare în cadrul unor orchestre cum ar fi Orchestra de Cameră Radio, Orchestra de cameră „Simfonietta” sau Orchester Contemporary Opera Zürich, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Ansamblul „Concordia”. Manifestă o preferinţă deosebită pentru muzica de cameră, domeniu în care colaborează, între alţii, Daniel Kientzy (saxofon), Pierre Yves Artaud, Claudi Arimany, Alan Weiss, Virgil Frâncu, Ion Bogdan Şefănescu (flaut), David Harris, Aurelian Octav Popa, Emil Vişenescu, Sacha Rattle (clarinet), Remus Azoiţei, Florin Croitoru, Thomas Bowes, Gabriel Croitoru, Vlad Stănculeasa (vioară), Ioana Ostafi, Marin Cazacu (violoncel), Ion Ivan Roncea (harpă), Sarah Meredith, Elisabeth Lawrence (mezzo-soprane). Alături de Georgeta Stoleriu, Anca Iarosevici şi Robert Dumitrescu, face parte din formaţia de cameră Studioul de Muzică Veche, unde evoluează la clavecin şi percuţie. A realizat înregistrări şi a participat la numeroase emisiuni pentru radio şi televiziune, fiind prezentă pe şapte CD-uri realizate în ţară şi în străinătate. A prezentat în primă audiţie sau primă audiţie românească peste şaizeci de lucrări muzicale. De asemenea, a fost solicitată de o serie de regizori români la realizarea consultanţei de specialitate la muzica mai multor filme pentru marele sau micul ecran: „Moara lui Călifar” (Şerban Marinescu, 1986), „O vară de neuitat” (Lucian Pintilie, 1994), „Craii de Curtea Veche” (Mircea Veroiu, 1996), „Scrisorile prietenului” (Mircea Veroiu, 1997). Din 2014 este membru al Uniunii Cineaştilor. Este vice-preşedinte al Fundaţiei ACCUMM, înfiinţată împreună cu soţul său, regretatul cineast şi scriitor Petru Maier Bianu şi coordonează Stagiunea muzicală a Fundaţiei, găzduită de Palatul Şuţu din Bucureşti De la muzica medievală la cea contemporană şi improvizaţie, de la claviatura pianului la cele ale clavecinului şi orgii sau la unele dintre instrumentele de percuţie, Verona Maier “migrează” cu uşurinţă şi mobilitate prin teritorii diverse ale muzicii. În acelaşi sens se înscriu şi preocupările sale pentru experimentele în care muzica se alatură teatrului, literaturii sau filmului. Acestui fel de a exista al Veronei Maier i se datorează, cu siguranţă, decizia de a i se acorda”, de către Preşedinţia României, medalia Meritul Cultural – clasa I. distinsă cu medalia „Meritul cultural – clasa I.
Formaţia camerală “Romanian Brass” este alcătuită din elita instrumentiştilor suflători la instrumente de alamă din cadrul Orchestrei Simfonice a Filarmonicii “George Enescu”. Iniţiatorul şi dirijorul acestui proiect ambiţios este Adrian Petrescu, muzician cu o impresionantă carieră artistică natţonala şi internaţională, prim oboist al Filarmonicii bucureştene. Originalitatea componenţei ansamblului instrumental, entuziasmul interpreţilor, competenţa profesională şi pasiunea cu care cântă, au fost tot atâtea motive pentru care primele concerte ale formaţiei s-au bucurat de un foarte mare succes la public. Repertoriul – care se imbogăţeşte mereu – cuprinde partituri de referinţă din perioadele preclasică, clasică, romantică şi contemporană, muzică sacră şi pagini de divertisment. “Romanian Brass” interpretează frecvent lucrări de Bach, Haendel, Vivaldi, Gabrielli, Pergolesi, Mozart, Beethoven, Berlioz, Bizet, Ceaikovski, Verdi, Strauss, Wagner, Bruckner, Elgar, Ravel, Gershwin, Enescu, Hazzel, Parker, Brubeck, J.van der Roost, Copland, Dan Dediu. Sub conducerea lui Adrian Petrescu, propunandu-şi să aducă un omagiu marii muzici din toate epocile, maeştrii instrumentelor de alamă din formatia “Romanian Brass” au înregistrat în anul 2007 primul compact disc, intitulat “Solemn Entry“. Componenta Ansamblului “Romanian Brass”: Mihai Toth – trompetă, Octavian Bogdan – trompetă, Ştefan Simionescu – trompetă, Daniel Ivan – trompetă, Ioan Gabriel Luca – corn, Ciprian Popa – corn, Sorin Lupaşcu – corn, Dan Cinca – corn, Florin Pane – trombon, Ciprian Parciu – trombon, Cristian Costache – trombon, Cristian Labus – trombon bass, Laurenţiu Sima – tubă.
Muzician cu o impresionantă carieră artistică naţională şi internaţională, Adrian Petrescu este prim oboist al Filarmonicii “George Enescu” din Bucureşti (din 1990), dirijor invitat în stagiunile orchestrelor simfonice din România şi dirijorul permanent al formaţiei camerale de suflători de alamă “Romanian Brass”, fiind desemnat recent dirijor invitat permanent al Filarmonicii “Moldova” din Iaşi. Născut la Brasov, a început studiul pianului la vârsta de şase ani, apoi cel al oboiului la vârsta de zece ani. După terminarea studiilor şi a specializărilor muzicale cu profesori de renume, a fost laureat al unor concursuri de mare prestigiu, cum ar fi Concursul Internațional de la Praga și Marktneukirchen. A concertat în ţară şi peste hotare ( Franţa, Germania, Marea Britanie, Spania, Italia, Belgia, Olanda, Japonia, Rusia, Oman, Coreea de Sud, Singapore, Egipt, S.U.A.), alături de mari dirijori şi solişti (Seiji Ozawa, Gennadi Rozhdestvensky, Sir Neville Marriner, Yuri Simonov, Placido Domingo, Jose Carreras, Angela Gheorghiu, Maxim Vengerov, Vadim Repin) şi a fost invitat ca solist la numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale, cum ar fi Festivalul “George Enescu” , Schwerin (Germania), “Cimarosa” di Fermo (Italia), Charleroi (Belgia), Norfolk Norwich (Anglia), Thessaloniki (Grecia), Hanover Expo (Germania), Las Palmas (Spania), Istanbul şi Ankara (Turcia), Dranouter (Belgia). În anul 2005, Adrian Petrescu a fondat formaţia camerală de suflători de alamă „Romanian Brass”, iar ăn 2008 a debutat ca dirijor de orchestră. A realizat o serie de înregistrări pe CD si DVD, atât ca solist cât şi ca dirijor al formaţiei „Romanian Brass”. Adrian Petrescu este distins cu Ordinul Meritul Cultural clasa I, decernat de Preşedinţia României.
În a treia zi a Vacanţelor Muzicale la Piatra Neamţ, marţi, 5 iulie, sunt programate Seara muzicii de cameră (ora 19:00, Teatrul Tineretului – va concerta cvartetul FAGOTISSIMO) şi Seara muzicii de jazz (ora 21:00, Piaţa Turnului – va concerta Luiza Zan). (Sursa: Centrul pentru Cultură şi Arte “Carmen Saeculare”)