itm sediu 01

Am solicitat oficial Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamț cel mai recent bilanț al reclamațiilor făcute de nemțeni care-au ajuns la sediul instiuției. 2014 nu are încă o astfel de statistică relevantă, însă am reușit s-o obținem pe cea din anul ce abia s-a încheiat. În cele 253 de zile declarate lucrătoare câte au fost în 2013, la ITM Neamț s-au primit nici mai mult nici mai puțin de 600 de sesizări cu privire la o paletă destul de largă de nereguli. Ce-au reclamat cetățenii? Am realizat un top al plângerilor:

  1. Neplata la timp a drepturilor salariale. Pe primul loc în topul sesizărilor făcute de angajații nemțeni a fost întârzierea la plată a salariilor. Într-o majoritate covârșitoare, peste 500 de reclamații din totalul celor 600 au vizat acest aspect.
  2. Munca fără forme legale. Pe locul doi la capitolul plângeri, în funcție de numărul sesizărilor sosite la sediul ITM Neamț a fost, în 2013, reclamarea cazurilor referitoare la munca la negru.
  3. Nerespectarea programului de lucru. Pe locul trei în topul reclamațiilor făcute de nemțeni referitoare la relațiile de muncă a fost speța care vizează programul de lucru prelungit peste limita orelor de muncă trecute în contract.
  4. Întârzierea la plată a orelor suplimentare. Pe locul patru ca număr de sesizări venite la ITM Neamț se situează cazurile în care nemțenii reclamă faptul că nu le-au fost plătite la timp orele suplimentare cerute de angajatori.

Potrivit datelor remise de ITM Neamț, 520 dintre reclamațiile sosite la sediul instituției în anul 2013 au vizat relațiile de muncă. 8 dintre sesizări au făcut referire la nereguli constatate în domeniul securității și sănătății în muncă (exemplu: nearcodarea echipamentului individual de muncă, desfășurarea activității în condiții improprii), în timp ce alte 72 de plângeri au făcut obiectul unor sesizări mixte, venite din ambele domenii.

muncitori (2)

În total, numărul sesizărilor venite la ITM Neamț în 2013 a crescut cu aproximativ 100 față de anul 2012, susține purtătorul de cuvânt al instituției, Nicolae Hârlea: “La nivelul întregului an 2013, la sediul instituției noastre au venit 600 de reclamații, pe toate cele 3 canale de comunicare: e-mail, cereri scrise sau telefonic. Procedura în astfel de situații este simplă: inspectorii de muncă iau cursul verificărilor pentru a vedea dacă se confirmă sau nu cele sesizate. În funcție de veridicitatea lor și de gravitate, se impun și măsurile în consecință, potrivit legii. Sunt, ce-I drept, anumite cazuri în care inspectorii de muncă nu au cum să intervină pentru că speța nu ține cont de competențele lor. De exemplu, e vorba de situația în care un angajat reclamă întârzierea plății drepturilor salariale. Noi putem cel mult să constatăm și să îndrumăm cetățeanul să se adreseze instanței de judecată (în speță Tribunanul, secția civilă) pentru a încerca să-și rezolve această problemă, pentru că legiuitorul nu stabiliește o sancțiune contravențională în acest sens. Totodată, mai sunt unii salariați care se adresează instituției noastre și pentru neplata contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat. Au fost și sesizări neîntemeiate, dar în procent nesemnificativ.”

Angajații nemțeni pot reclama situațiile în care consideră că le-au fost afectate relațiile de muncă, securitatea și sănătatea în muncă direct la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamț: Str. Dr. Gh. Iacomi nr.8 Piatra-Neamț, la numărul de telefon 0233.219.608 sau prin intermediul adresei electronice itmneamt@itmneamt.ro.

Ioana HAGI-STAN