Nemulțumirile rudelor și pacienților față de condițiile din Spitalul Municipal de Urgență Roman au ajuns în atenția administrației locale și a opiniei publice. Cel puțin în mediul online informațiile circulă mai de mult, în condițiile în care spitalul de la Roman este asaltat de pacienți, de când Spitalul Județean de Urgență Piatra-Neamț este exclusiv Covid. Amintim doar de comentariile de pe pagina oficială a SMU Roman și de articolele apărute în presa locală. Recent, spitalul a comunicat pe Facebook două informări în două astfel de cazuri. Oamenii sunt nemulțumiți, în genere, de condițiile de cazare, de atitudinea unor cadre medicale, de timpul de așteptare în Urgență, de felul în care sunt tratați, de comunicarea defectuoasă.

Ultima picătură vine, însă, de la condițiile în care pacienții așteaptă în izolator rezultatul testului PCR, timp în care primesc o pungă pentru nevoile fiziologice. O problemă care, de altfel, putea fi rezolvată de spital. Nu se știe exact de ce tocmai această ultimă chestiune a răsturnat prea-plinul relației pacient-spital până la instituția care are în subordine spitalul.

Cert este că primarul de Roman, Leonard Achiriloaei a convocat, joi, la primărie conducerea SMU Roman pentru a găsi împreună soluții în chestiunea de la izolator. Se vorbește că, a doua zi, dr. Oana Onu și-ar fi dat demisia din funcția de director medical al spitalului și ar urma să fie înlocuită de dr. Iulia Bora, șefa compartimentului Paliative. Până la ora publicării acestei știri, managerul dr. Maria Andrici nu a răspuns la telefon. Nici pe pagina spitalului nu era nici un comunicat oficial, ultimele postări fiind din 22 ianuarie, despre situația vaccinărilor și acțiunea de lipit afișe anti-corupție .

În schimb, din partea Primăriei Roman, viceprimarul Radu Samson a postat încă de joi seara o sinteză a întâlnirii:

„Azi am participat la o discuție inițiată de domnul primar, cu conducerea Spitalului Municipal de Urgență Roman, pentru a clarifica acuzațiile apărute în presă și mediul online în ultima perioadă și pentru a găsi împreună soluții la problemele ridicate de reclamanți și nu numai.

Câteva vești de la management și concluzii:

⦿ Avem promisiuni că în perioada următoare se vor îmbunătăți condițiile pentru pacienții aflați la izolator în așteptarea rezultatului testului CoVid. Nu se poate construi baie pentru că modificarea structurii spitalului presupune birocrație de lungă durată, achiziționarea de scaune cu WC nu ar reprezenta neapărat o soluție pentru că ar îngreuna procesul de dezinfectare / nebulizare a izolatorului între pacienți, dar s-a găsit o soluție care să ofere mai multă demnitate decât sacul pe care îl primesc pacienții acum, sac prevăzut în protocoalele de organizare a izolatoarelor din câte am înțeles. Va comunica spitalul când va fi implementată (cred că vorbim de zile).

⦿ Lipsa posibilității de a cumpăra ceva de băut sau de mâncare a celor care așteaptă să fie procesați la CPU e o problemă pe care doar o inițiativă privată o poate rezolva. A fost interesat un privat în trecut de amplasarea unui distribuitor automat de sandviciuri (contracost) dar după ceva calcule a considerat că nu e rentabil și a renunțat. Spitalul nu poate oferi hrană decât pacienților internați. Pentru apă există un dozator în sala de așteptare.

⦿ Toaletă pentru pacienții și aparținătorii de la CPU există în clădirea de la poartă. Nici eu nu am știu până azi că în clădirea de la poartă există o toaletă. E logic totuși să fie, să aibă unde merge portarii. Ea este accesibilă și persoanelor care așteaptă să fie procesate la centrul de primiri urgențe, doar că nu e semnalizată, pentru că ar deveni “toaletă publică” și nu se permite în curtea spitalului. Am propus să construim o toaletă publică în zona spitalului la care să poată merge și pacienții de la policlinică și orice trecător “aflat în nevoie”. A rămas să ne ocupăm de rezolvare la nivel de primărie.

Concluzia principală a întâlnirii de azi este că spitalul trebuie să comunice mai bine și mai transparent. Cadrele medicale sunt suprasolicitate de numărul mare de pacienți care vin spre Roman din întregul județ, pacienții au și ei toate motivele să-și piardă răbdarea, uneori justificat, alteori pur și simplu emoțional. Dreptate există și în rândul pacienților nemulțumiți și în rândul cadrelor medicale care acuză stres și oboseală.

Trecem printr-o perioadă dificilă și trebuie să încercăm să comunicăm mai bine unii cu alții. Atât ca om cât și ca membru al administrației locale vă stau la dispoziție oricând pentru mai multe clarificări sau pentru a prelua sesizări punctuale despre orice situație în care vă putem ajuta.

Nu există tabere, cu toții suntem oameni și împreună vom depăși această perioadă dificilă”.

Rămâne de văzut când și cum vor fi rezolvate și celelalte probleme.

C.I.