0:00

În perioada 27 octombrie – 7 noiembrie 2014, ANPC Neamț a desfășurat acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la unități service auto. Au fost verificate 13 service-uri auto, constatându-se abateri la 9 dintre acestea, pentru care s-a dispus termen de remediere a deficiențelor constatate. Au fost aplicate 3 amenzi contravenționale, în valoare de 6.000 lei, și 6 avertismente.

S-a constatat faptul că service-urile auto verificate dețin autorizația RAR pentru derularea activității, utilizează manuale de reparații elaborate de producători, programe soft specifice, precum și echipamente și tehnologii specifice, iar personalul angajat are pregătirea necesară. S-a mai constatat faptul că majoritatea service-urilor utilizează aprovizionarea cu piese la comandă. În ceea ce privește „comanda de reparații”, în care sunt înregistrate defectele diagnosticate și lucrările convenite cu consumatorul pentru a fi executate, verificările au evidențiat faptul că aceste formulare nu sunt întotdeauna completate la toate rubricile. Nerespectarea celor declarate sau prescrise (uneori generatoare de nemulțumiri) constituie abateri pe care legislația le sancționează. În ce privește prețurile și tarifele, 8 service-uri nu aveau tarifele afișate în mod vizibil și într-o formă ușor de citit.

ANPC Neamț oferă câteva sfaturi proprietarilor de autoturisme:

  • Înainte de a lăsa autoturismul într-un service, asigurați-vă că acesta funcționează legal și este autorizat RAR;
  • Prețurile sunt libere – ele pot varia de la un operator economic la altul;
  • Informați-vă în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul pentru intervenție și nu ezitați să solicitați și un deviz estimativ al intervenției;
    • Service-urile auto sunt obligate să afișeze prețurile cu TVA într-o manieră vizibilă și lizibilă în zona de recepție și să precizeze modul de calcul utilizat; • Service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar;
  • Puteți face o estimare a costului facturii verificând catalogul de operații tehnologice împreună cu personalul service-ului;
  • Solicitarea unui deviz vă ajută să estimați costurile și nu vă angajează, el trebuie să conțină: descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparație și durata de valabilitate a devizului.

Dacă devizul este semnat de ambele părți, el se poate transforma astfel într-un contract comercial și trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparație.

  • Nota de comandă se redactează pe un formular cu antetul societății și trebuie să cuprindă: data, identitatea clientului, modelul autovehiculului și kilometrajul, natura exactă a reparațiilor de efectuat, costul probabil al acestor intervenții, durata imobilizării autovehiculului.
    Starea autoturismului în timpul reparației poate să fie menționată în notă și clientul poate să atragă atenția asupra unor echipamente care sunt montate.
  • Service-ul devine răspunzător de starea autoturismului și răspunde pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenției

Este important deci, ca cele două părți să consemneze în scris toate informațiile, pentru a evita discuțiile la preluarea vehiculului, dacă veți constata pagube sau lipsa unor accesorii.

Nota de comandă (reparație) semnata de cele două părți prezintă următoarele avantaje:
– constituie o probă despre ce s-a cerut și ajută la o posibilă contestare a facturii ulterioare, care ar conține reparații suplimentare neacceptate;
– servește la compararea cu factura;
– va constitui dovadă, în caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrări neefectuate sau necorespunzătoare;
– dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, puteți soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii.

Service-ul trebuie să vă informeze, ca specialist în domeniul auto, dacă în cursul reparației identifică un element care se poate defecta sau este defect și există riscul unei defecțiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastră) pentru obținerea acordului de reparare.

(O. IOSUB-TOMA)

Articolul precedentAdrian Alui Gheorghe, ales vicepreşedinte al PEN Club România
Articolul următorȘedință de Consiliu Local Târgu Neamț