“Ambițioasă, sensibilă, prietenoasă și uneori fricoasă”, așa se descrie Alexia Elena Condurache, șefa de promoție de la gimnaziul din orașul Roznov, o elevă excepțională de 10 pe linie. Încă de la grădiniță singura unitate de învățământ pe care a urmat-o a fost Liceul ”Gh. Ruset Roznovanu”, prin structura de la Școala Gimnazială Slobozia. Își amintește cu mare drag de influența pe care au avut-o asupra ei diriginta și directoarea școlii.
“Încă de mică am avut o atracție către partea reală, deoarece îmi plăcea foarte mult matematica, iar mai târziu, în clasele a VII-a și a VIII-a, am descoperit că îmi plac foarte mult biologia și chimia. În schimb, desenul nu a fost niciodată una dintre materiile mele preferate pentru că nu am talent pentru această disciplină”, spune Alexia.
În clasele primare a participat la Concursul școlar național de Competență și Performanță (COMPER) la matematică și la comunicare, unde a obținut premiul I, dar și premiul al II-lea. În clasa a III-a a fost răsplătită cu premiul I la Concursul Regional Mate+ pentru talentul și munca de zi cu zi.
Face parte dintr-un ansamblu de dansuri populare, numit ”Hora de la Slobozia”, cu care a participat la mai multe concursuri, obținând premiul I la Concursul Național de Folclor “Pe-o gură de rai” de la Focșani și premiul al III-lea la Concursul Cultural-Artistic Regional “Nestemate populare pe plaiuri nemțne-Valerica Patrichi” de la Ruseni. A fost invitată împreună cu ansamblul la emisiunea ”Cu capu-n zori” de la TVR1. În anul școlar 2022-2023 a participat împreună cu alți 6 colegi la concursul ”ViceBusters Film Challenge” unde au obținut premiul ”Cel mai bun film – gimnaziu”.
“Mi-aș dori să merg mai departe la Colegiul Național Gheorghe Asachi, profilul Științe ale naturii, iar apoi să-mi continui studiile la Facultatea de Biologie sau Facultatea de Chimie din cadrul Universității din Iași pentru a deveni profesoară”, spune Alexia.
*****
Cele mai bune eleve de la profilul filologie al Liceului “Gh. Ruset Roznoveanu” din Roznov sunt Crina Larisa Barcan și Elena Alexandra Covrig, ambele la distanță de doar 6 sutimi de media generală 10. În ultimul an de liceu, Crina Larisa Barcan a participat, ghidată de prof. Adrian Hizan la olimpiada de logică, etapa județeană. Încă din primul an de liceu Crina știa că își dorește să meargă la psihologie și științe ale educației, la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași, pentru a lucra în învățământ.
“De mică, alegeam tot felul de profesii, de la medic veterinar până la polițistă, dar cariera care m-a atras la final a fost cea de educatoare. Îmi doresc să fiu un îndrăgit cadru didactic și să îi formez pe copii în primul lor pas spre viața educațională. După terminarea studiilor vreau să îmi găsesc un loc de muncă specific profesiei mele în România. Deși mulți elevi consideră că România nu este un loc bun pentru a avea o meserie de succes sau o viața bună, plecatul peste hotare nu e un gând pe care îl am în minte. Din punctul meu de vedere, un lucru care ar trebui schimbat în sistemul educațional din România este programa școlară. Consider că ar trebui modernizată încât să corespundă nevoilor și cerințelor elevilor care ajung pe un drum al maturității. Totodată, consider că ar fi mai eficient dacă profesorii ar dispune de o programă de formare continuă, astfel încât aceștia să fie la curent cu cele mai bune practici și metode de predare. Bineînțeles că și condițiile de învățare și siguranță pentru elevi și cadrele didactice ar trebui îmbunătățite. Există multe școli, mai ales din mediul rural, care nu dispun de echipamente necesare unei educații potrivite. Școala românească are un rol important în pregătirea elevilor pentru viață, dar există loc pentru îmbunătățiri. În prezent, sistemul educațional se concentrează în principal pe aspecte academice, cum ar fi materiile de studiu și evaluările, însă ar putea include și mai multe abilități practice și sociale necesare în viața unui elev care urmează să atingă maturitatea. O pregătire mai echilibrată ar putea include educația financiară, abilități de comunicare eficientă, rezolvarea problemelor, gândirea critică, luarea deciziilor și gestionarea timpului. Aceste competențe ar ajuta elevii să se descurce mai bine în diverse situații din viața reală și să-și dezvolte abilități care să le fie de folos pe termen lung”, spune Crina.
Angela CROITORU