0:00

Se caută „pastile” pentru „vindecarea” violenței din școli, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Numărul elevilor care comit acte de violență în școli este în creștere. Asta reiese din statisticile Inspectoratului Şcolar Neamț, care lunar pune pe foaie numărul de hărțuiri, agresiuni, furturi și înjurături, ai cărui „semnatari” sunt elevii. Dincolo de cifre, reprezentanții IȘJ Neamț spun că s-au aflat cauzele care determină creșterea gradului de violență în școală, dar că încă se mai caută „pastila” potrivită pentru vindecarea fenomenului.

„Violența în școli este o componentă nefericită a învățământului din ziua de astăzi, nu definitorie, dar există. Noi am făcut un chestionar de identificare a cauzelor care determină creșterea gradului de violență în școală. Pe baza acestuia am încercat câteva direcții, activități de socializare mult mai ample în cadrul colectivelor de elevi, activități care ar duce la scăderea gradului de violențe în școli, dar și acolo mai avem încă de lucrat. Am găsit cauzele, acum să vedem cum stăm cu scăderea fenomenului. Lucrăm la un plan de măsuri din acela adevărat, nu doar pentru a fi pus pe hârtie”, a declarat prof. Viorel Stan, inspector școlar general al IȘJ Neamț.

Despre mărețul plan nu s-au dat detalii, însă acela va trebui, cel puțin, să remedieze o situație care nu arată deloc pașnică. Numai în luna martie, în unitățile școlare din Neamț, au fost contabilizate 143 de cazuri de violență care au fost întreprinse de 125 de elevi, ceea ce relevă că unii dintre ei sunt mai „stăruitori”. Din faptele lipsite de laudă ale elevilor nelalocul lor, 6 cazuri au fost încadrate la rubrica „furt, tâlhărie, vagabondaj, agresiune”.

Camerele video, o soluție?

Cele mai multe cazuri de violență arată că „lupta” fizică sau psihologică se duce, cu preponderență, între elevi, dar în luna trecută, au fost încondeiați și 3 profesori care s-au dedat la astfel de cazuri. Cu toate acestea, statisticile nu arată dacă oamenii de la catedră au „țintuit” tot profesori sau dacă și-au îndreptat violența către elevi. Deocamdată, actele de violență nu pot fi dovedite cu probe video, deoarece în școli camerele de supraveghere sunt prea puține, iar acestea nu sunt montate în sălile de clasă, la ore, decât cu ocazia examenelor naționale. Pe holuri, doar școlile care s-au confruntat cu cazuri deosebite s-au gândit la instalarea unor astfel dispozitive video.  Ideea de a instala camere de supraveghere în sălile de clasă este amintită tot mai des atunci când iese la iveală câte un caz negativ petrecut în unitățile de învățământ, dar se pare că ea nu face parte din planul adevărat amintit de general.

„Cred că se exagerează. Este vorba despre intimitatea unui colectiv. Nu cred că aceasta ar fi o soluție. Camerele video în fiecare clasă, cred că ar fi prea mult”, a adăugat inspectorul Stan.

Anul trecut, ministrul Remus Pricopie a renunțat la ideea instalării camerelor video în sălile de curs în urma unui val de reacții ce i-au fost potrivnice. Potrivit Legii 1/2011 Art. 272, „înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce”, respectiv cadrul didactic. Un profesor de la o școală din Piatra Neamț amintea că și dacă ar fi de acord un profesor cu instalarea camerelor video în clase tot nu s-ar rezolva situația violențelor. „Multe nenorociri se petrec în WC-uri și despre asta vorbesc chiar elevii. Cine ar fi de acord să se monteze astfel de camere acolo?” Între timp, planul adevărat care va fi menit să combată „conduita ireverențioasă” (n.r. – expresie folosită în statisticile oferite de IȘJ Neamț) se lasă așteptat până la un nou caz de violență.

Marian TEODOROF

Articolul precedentConsiliul Naţional al Elevilor caută soluţii pentru problemele școlarilor
Articolul următorCartea de poezie / Mihai Hanganu: “Cutreierând prin amintiri”

1 COMENTARIU

Comentariile sunt închise.