Începând cu anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar din România vor trebui să evalueze elevii conform noilor standarde naționale de evaluare, potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024. Aceste standarde vor fi aplicate la toate disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, și vor reprezenta criteriile principale pentru acordarea notelor și calificativelor.
Conform Ordinului Ministerului Educației nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024, termenul limită pentru implementarea acestor modificări este 30 august 2024. Totuși, instituțiile responsabile pentru elaborarea acestor standarde, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual (CNÎTTD), nu au fost încă înființate.
Legea Educației 198/2023 prevede că nerespectarea acestor standarde va fi considerată abatere disciplinară pentru profesori, aceștia riscând sancțiuni variind de la avertismente scrise și reduceri salariale, până la suspendarea dreptului de a ocupa funcții de conducere sau chiar desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
În vederea sprijinirii profesorilor în aplicarea noilor standarde, CNCE va organiza o Bancă de instrumente de evaluare, care va fi disponibilă în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a legii. Aceasta va servi ca ghid orientativ în procesul de evaluare și va fi actualizată constant.
Potrivit legii, evaluările servesc la crearea planurilor de învățare personalizate pentru fiecare elev, utilizând metodologii aprobate de Ministerul Educației.
Articolul 96 (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:
a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;
b) în învățământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;
c) în învățământul liceal și în învățământul postliceal, prin note de la 1 la 10;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I
Articolul 97 (1) Evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare, ca niveluri de performanță a competențelor specifice din programele școlare, stă la baza planurilor individuale de învățare realizate de către profesorul de la clasă. CNCE organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcție orientativă pentru procesul de evaluare, și răspunde de menținerea și actualizarea permanentă a acesteia.
Articolul 248 – „(25) Banca de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 97 alin. (1), se va realiza de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în termen de 2 ani școlari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Alexandru Andrieș
🤣🤣🤣
Foarte interesant
Sa vedem profesorii de religie, desen, muzică samd, cum vor evalua. Ce standard găsesc mai marii conducători
Si acum sunt standarde de evaluare pe tru disciplinele menționate în comentariul anterior. Inclusiv la educatie fizica și sport.