pietricica turism

 

sedinta RaulTragedia de la Clubul Colectiv i-a determinat pe membrii Comitetului Naţional pentru Salvare Montană să caute soluţii la problemele cu care se confruntă iarnă. În cadrul şedinţei, care a avut loc la Târgu-Mureş, participanţii au ridicat, în primul rând, problema siguranţei pe pârtii.

În mai puţin de o lună se vor deschide pârtiile şi, pentru a funcţiona legal, au nevoie de omologare şi de supervizare a omologării”, a declarat Raul Papalicef, şeful Serviciului Salvamont Neamţ. „Şi este nevoie de omologări distinctze pentru schi turistic şi pentru organizarea de competiţii – ceea ce este cu totul altceva. Prima urgenţă este verificarea plaselor de protecţie, mai ales că unii administratori de pârtii folosesc plase de construcţii în locul celor certificate, care oferă într-adevăr siguranţă. Vom verifica foarte serios pârtia de pe Cozla şi, dacă nu respectă absolut toate condiţiile, nu se va schia la Piatra-Neamţ în acest sezon, pentru că răspunderea este a operatorului, iar operatorul este Salvamont. Nu intru în detalii, dar amenajările iniţiale s-au făcut cum s-au făcut şi oamenii care au luicrat nu aveau nicio legătură cu lucrul la sistemele de securitate de pe pârtii. Din câte ştiu nu există nici măcar documente despre toate elementele de siguranţă montate iniţial pe pârtie”.

Raul Papalicef consideră că trebuie să fie foarte exigent în privinţa pârtiei Cozla cu atât mai mult cu cât n-a existat sezon fără accidente grave, în medie, în fiecare iarnă fiind între 15 şi 20 astfel de cazuri.

Salvamontiştii nu vor controla doar pârtiile, ci şi cabanele montane, care, la rândul lor, trebuie să îndeplinească o serie de condiţii pentru a nu pune în pericol turiştii: de la semnalizare luminoasă, până la sisteme de alarmă şi truse medicale complete. Administratorul Cabanei Dochia trebuie să mai adauge nişte produse de primă necesitate în trusa medicală şi în rest este în regulă, iar la Fântânele controlul va începe în zilele următoare.

Tot în ideea de a evita accidentele montane, vom cere închiderea drumurilor forestiere, cu bariere, pentru că am constatat că simpla montare a unui panou care să interzică accesul nu este eficientă”, a mai precizat Raul Papalicef. „Am avut intervenţie noaptea, pe viscol, să recuperăm nişte turişti care au mers cu maşina până mai sus de Stănile şi pe urmă au plecat pe traseu, în trening, că doar în maşină aveau căldură. Am fost la un pas de a retrage oamenii de la acţiunea de căutare pentru că deja era în pericol şi viaţa lor. Noroc că i-am găsit, pentru că n-ar fi supravieţuit până dimineaţă. E timpul ca toată lumea să înţeleagă că drumul forestier nu este drum public, iar masivul să nu mai apară pe diverse site-uri, sub titulatura ironică de Parcul Naţional (auto) Ceahlău”.

Cristina MIRCEA