hogas 01„Pentru a dezvolta responsabilitate, tinerii trebuie să fie responsabili, pentru a învăța să le pese, trebuie să acționeze cu grijă față de ceilalți, iar pentru a învăța să le pese de binele comun, trebuie să contribuie la acesta.” (Thomas Lickona, Educating for Character)

În luna mai 2015, Colegiul Național Calistrat Hogaș Piatra Neamț a fost gazda celei de a doua întâlniri  din cadrul proiectului Comenius bilateral “Youth initiatives to enhance their life development” alături de partenerul  Beyoğlu Güner Akın Lisesi din Istanbul, Turcia, proiect finanţat cu sprijinul Comisiei Europene, în cadrul Programului de Învăţare pe Toată Durata Vieţii, prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale. La întâlnire au participat 20 elevi și 3 profesori de la școala parteneră.

Proiectul se adresează în primul rând adolescenților, deoarece sunt la vârsta la care explorează limitele comportamentului lor și sunt curioși nu doar în legătură cu ei înșiși si și cu lumea înconjurătoare. Parteneriatul nostru a fost generat de nevoia comuna a celor două școli pentru sensibilizarea adolescenților în ceea ce privește valorile europene comune, care întăresc capacitatea de înțelegere reciprocă, empatia, respectul reciproc.
Acest parteneriat și-a propus studiul dezvoltării personale și sociale a adolescenților prin dezvoltarea abilităților care să îi ajute să se descurce mai bine în viață și să fie cetățeni activi în comunitățile în care trăiesc, prin identificarea locurile corupte în orașul lor și propunând soluții pentru o viață decentă, europeană, în scopul de a opri creșterea comportamentului violent și anti-social, care se datorează, în mare parte, lipsei moralei și conduitei în școlile și societatea noastră.

Elevii din cele două țări implicate în proiect au prezentat materiale pe această temă (filme educaționale, prezentări PPT, chestionare, imagini etc), au participat la ateliere de lucru organizate în echipe internaționale (realizarea de măști, cunoaștere reciprocă, teambuilding, teatru de tineret, realizarea unei reclame, eco fashion show, realizarea de postere cu teme de discriminare) , au efectuat vizite de documentare la Univ Al I Cuza Iași, Asociații de tineret, apoi vizite culturale: Cheile Bicazului, Mânăstirea Neamț, Cetatea Neamțului, Mitropolie, Grădina Botanică Iași, Muzeul de istorie. Conform planului de desfășurare al proiectului, la aceasta întâlnire au fost prezentate produsele finale realizate: broșura proiectului, blogul și premiul I obținut de acest produs la faza națională a concursului MADE FOR EUROPE, spațiul E-twinning cu același nume ca și al proiectului și realizările finale ale tuturor participanților.

Concluzia a fost că participarea la acest proiect a fost un câștig social, intercultural, interlingvistic pentru toti participanții!

Elevii au rămas plăcut impresionați de activitățile la care au participat în cadrul acestui proiect și consideră ca tema acestei întâlniri a fost foarte interesantă și de actualitate și ceea ce au învățat în urma vizionării materialelor tuturor echipelor va fi extrem de util în viitor. (Prof. Nadia Circu)