roman 01

* scop: reducerea pierderilor de apă

* cea mai bună opțiune în opinia specialiștilor din Primăria Roman este sistemul, pe bază de fibră optică, de citire simultană a apometrelor

Primăria Roman are gânduri mari cu cei de la Apa Serv, dar, de data aceasta, în folosul cetățenilor și nu al companiei. Conducerea administrației locale spune că va avea, pentru anul viitor, ca prioritate găsirea soluțiilor și a partenerilor financiari prin care romașcanii care locuiesc la bloc să achite doar consumul de apă înregistrat de apometre și nu și pierderile care ajung și la 4-6 metri cubi lunar suplimentar. Dacă pentru fostul bloc cu bulină s-a făcut o contorizare individuală, proiectul poate fi extins și la alte imobile. Dar, cea mai bună opțiune în opinia specialiștilor din Primăria Roman este sistemul, pe bază de fibră optică, de citire simultană a apometrelor. Pentru un singur bloc, aflat în proprietatea municipiului, proiectul este demarat și costă 250 de milioane de lei vechi.

Demarăm programe pilot pentru contorizarea individuală. Sperăm ca, de luna viitoare, să funcționeze și telemăsurarea de la ANL. Vrem să eliminăm această zonă gri, diferența din consumul efectiv și așa-zisele pierderi constatate de asociație. Eu, personal, pe lângă cei 11 metri cubi de apă pe care-i consum mai plătesc încă 5-6 metri cubi. Luând în considerare aceste pierderi pe tot blocul, atunci ar trebui ca la subsol să avem o mică piscină, ceea ce nu se întâmplă. Dacă toți ar fi corecți și ar declara consumul, atunci luna viitoare ar trebui ca factura să fie pe minus, dar mie nu mi s-a întâmplat așa ceva. Eu plătesc pierderi, iar banii rămân atârnați în această zona gri și care trebuie să dispară”, a declarat Ovidiu Bojescu, city-manager al municipiului Roman.

Soluția, spune administratorul public, este implementarea unor sisteme care să nu mai permită „constatarea” de pierderi, atât timp cât rețelele interioare sunt în stare bună de funcționare.

„Eu nu zic că banii îi încasează ApaServ. Diferențele provin de la necitirea apometrelor, de la consumuri fictive… Pentru a vedea dacă telemăsurarea este o soluție, am implementat proiectul la un bloc ANL, unde suntem proprietari. În așa fel, vom avea consumul instantaneu din apartamente și cel de la apometrul ce aparține Apa Serv. Am realizat deja rețeaua de fibră optică, iar dacă vom constata că erorile sunt sub 5%, atunci acest proiect poate fi generalizat. Nu este o investiție prea mare, dar este aplicată în mai multe orașe, inclusiv Primăria Timișoara are un astfel de proiect, care se află în al treilea an de implementare. Este cazul să ne mișcăm și noi”, a precizat city-managerul.

Acesta spune că deja se caută o schemă de finanțare, dar în care inclusiv Apa Serv să participe financiar: „Nu mi se pare corect ca cel care gestionează apa să nu facă investiții în domeniul acesta. Vom găsi o schemă de finanțare în trei, noi, locatarii și Apa Serv, astfel încât costul să nu fie împovărător pentri oameni”.

În tot acest timp, promisiunea făcută de conducerea Apa Serv pentru sectorizarea orașului până în toamnă nu s-a realizat decât pe jumătate. Așa se face că, pentru câteva lucrări la rețeaua orașului, marți spre miercuri noapte, n-a curs apă în tot municipiul timp de cinci ore și nu doar pe sectorul în care s-au făcut intervenții.

Claudia MATEI