După intrarea in vigoare a Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, au apărut modificări în ceea ce privește acordarea ajutorului de deces. „Potrivit art.111 alin.(2) din Legea nr. 360/2023, ajutorul de deces se acordă și în cazul decesului persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitate de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă”, anunță Casa Județeană de Pensii Neamț.
Ajutorul de deces poate fi solicitat pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție, calculat de la data emiterii certificatului de deces și nu de la data decesului. Ajutorul de deces poate fi acordat și persoanei juridice, doar prin virament bancar, în baza documentelor legale. „În cazul persoanei juridice, dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu înscrisuri (factură). Nu se poate face dovada cu declarație pe proprie răspundere autentificată”, mai arată sursa citată. Competenta în ceea ce privește plata ajutorului de deces revine exclusiv caselor teritoriale de pensii, fiind eliminată competenta agențiilor pentru ocuparea forței de muncă privind plata ajutorului financiar în cazul decesului șomerului sau al unui membru de familie al acestuia.
În perioada ianuarie – august 2024, CJP Neamț a achitat un 3.826 ajutoare de deces în sumă totală de 28.050.502 lei.
(G. S.)