Din anul școlar 2024-2025, potrivit noii legi a învățământului preuniversitar, portofoliului educațional, în care vor fi notate rezultatele obținute la disciplinele de studiu și la evaluările naționale, diplomele sau certificatele obținute de un elev și care va fi folosit la monitorizarea dezvoltării și evoluției acestuia, va fi obligatoriu pentru o parte dintre preșcolarii și elevii din țara noastră. Ministerul Educației a pus în dezbatere publică (consultați aici) proiectul ce conține metodologia privind portofoliul educațional, adică modelul și regulile utilizării acestuia.
Metodologia prevede modul în care va fi realizat portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar, dar și modul de colectare a datelor, de utilizare și de valorificare a acestuia.
Portofoliul educațional va fi obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025.
Ce aduce nou portofoliul educațional
Documentul introduce două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional, în scopul de a sprijini copiii de grădiniță și elevii să-și atingă potențialul, cu ajutor din partea cadrelor didactice și a părinților:
- portofoliul individual – instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);
- portofoliul educațional – instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al copilului/ elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/ profesionale a acestuia.
Concret, portofoliul individual cuprinde desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/ creative etc. și este predat părintelui sau elevului, la sfârșitul anului școlar.
Cel educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor, precum planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare, planul educațional personalizat (în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale), rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor din clasele a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de bacalaureat, diploma de absolvire și foaia matricolă (pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu), diplome, certificate, recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
Cele două portofolii pot fi organizate în format fizic sau în format digital, acestea având roluri diferite ale pentru preșcolari și/sau elevi: „construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți, sprijin în identificarea a ceea ce știe, ceea ce poate face, susținerea motivației în diferite etape ale procesului de învățare, asumarea responsabilității pentru propria învățare” etc. În cazul cadrelor didactice portofoliile au rolul de „sprijinire a preșcolarului/ elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți, evidențierea aptitudinilor, reușitelor și a pasiunilor preșcolarului/ elevului, iar pentru părinți acestea ajută la conștientizarea punctelor tari și a punctelor slabe ale parcursului școlar, pentru ca părinții să-i ajute în susținerea propriei motivații pentru învățare, în progresul școlar” etc.
Documentele vor fi valorificate de cadrele didactice pentru „evaluarea integrată a rezultatelor învățării și pentru oferirea de feedback periodic și personalizat către elevi și către părinții”, astfel încât să existe o reprezentare clară a progresului copiilor în sistemul educațional, pentru „reflectarea asupra propriilor practici de predare și evaluare și îmbunătățirea acestora, pentru aplicarea abordărilor personalizate”.
Cadrele didactice vor fi cele care vor realiza încărcarea documentelor în aceste portofolii, iar de monitorizarea completării portofoliilor educaționale ale preșcolarilor/ elevilor se vor ocupa directorii sau un responsabil delegat din cadrul unității de învățământ.
Deocamdată metodologia se află în consultare, până pe data de 24 august, proiectul de ordin trebuie adoptat de Ministerul Educației și publicat în Monitorul Oficial.
Angela Croitoru