rafturi supermarketGuvernul a adoptat, miercuri, 26 august, două Ordonanțe prin care se instituie noi reglementări în privința protecției consumatorilor.

“O primă Ordonanță este legată de introducerea, în legislația românească, a prevederilor Directivei nr. 2013/ 11/ UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum. Directiva europeană a fost elaborată în scopul depășirii diferențelor între statele membre în ceea ce privește sistemele de soluționare a reclamațiilor, atât în ceea ce privește sectoarele acoperite de acestea, cât și calitatea procedurilor. Directiva nr. 2013/ 11/ UE urmărește să asigure un nivel înalt de protecție a consumatorilor și o bună funcționare a pieței interne prin garantarea faptului că reclamațiile împotriva comercianților pot fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entități care aplică proceduri de soluționare alternativă a litigiilor. Directiva impune statelor membre să faciliteze accesul consumatorilor la proceduri de soluționare alternativă a litigiilor (denumite în continuare proceduri SAL) în cazul litigiilor naționale și al celor transfrontaliere care se referă la obligațiile contractuale prevăzute în contractele de vânzări sau în contractele de prestări de servicii din toate sectoarele comerciale. Pentru ca procedura SAL să fie disponibilă și ușor accesibilă, la nivel european se va institui un instrument on line, platforma SOL, care va fi un site interactiv, gratuit și disponibil în toate limbile oficiale ale instituțiilor Uniunii Europene. Această platformă: va furniza un formular de reclamație care va fi completat și transmis online de către reclamant; va informa partea pârâtă în legătură cu reclamația depusă;  va identifica instituțiile abilitate (entitățile SAL), etc.

Revenind la Ordonanța adoptată de Guvern, aceasta creează, în România, cadrul juridic necesar pentru ca reclamațiile împotriva comercianților să poată fi prezentate voluntar de către consumatori entităților care aplică proceduri SAL într-un mod independent, imparțial, transparent, eficace, rapid și echitabil. Astfel, se înființează, în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, o structură responsabilă cu derularea procedurilor SAL, în subordinea Înaltului Funcționar Public, pentru a se asigura stabilitatea și continuitatea acestei structuri. Această structură este imparțială și își desfășoară activitatea independent de activitățile de supraveghere și control piață.

În cazul în care autoritățile publice centrale sau autoritățile administrative autonome cu responsabilități în domeniul protecției consumatorilor nu înființează, în vederea soluționării litigiilor, structuri SAL, structura responsabilă cu derularea procedurilor SAL din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor poate avea și rol de autoritate complementară.

Pentru domeniul bancar, având în vedere complexitatea acestuia, precum și impactul pe care serviciile bancare le au asupra consumatorilor, se înființează Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, iar activitatea acestui centru este coordonată de un Colegiu de Coordonare”, se precizează în comunicatul de presă al Guvernului.

“A doua Ordonanță adoptată astăzi vizează, pe de o parte, evitarea unor paralelisme legislative, având în vedere că există legislație specială referitoare la practicile comerciale incorecte/ abuzive, ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor și, pe de altă parte, se urmărește clarificarea, în principal, a regimului sancțiunilor contravenționale, sens în care se propune aplicarea sancțiunilor contravenționale în cazul tuturor situațiilor în care un operator economic folosește o practică comercială incorectă și nu numai a practicilor incluse în Anexă la Legea nr. 363/2007, așa cum este în prezent”, se menţionează în comunicatul citat. (ZCH NEWS)