Ieri, s-au împlinit 165 de ani de la nașterea poetului național Mihai Eminescu și s-a celebrat Ziua Culturii Naționale. Anul acesta, Colegiul Național ,,Calistrat Hogaș” (CNCH) din Piatra Neamț împlinește 105 ani de existență. Considerăm o întâmplare fericită întâlnirea dintre jubileul „poetului nepereche” și aniversarea noastră. De aceea, este o datorie și o onoare organizarea unor manifestări consacrate momentului. Catedra de Limba și Literatura Română a Colegiului, în parteneriat cu Palatul Copiilor din Piatra Neamț, în cadrul Proiectului Educativ „Theatrum Mundi”, a pregătit un microrecital de poezie și muzică, intitulat „Unde ești, copilărie?!…” Maniera de receptare a lui Eminescu în contemporaneitate este contradictorie: pe de o parte, este considerat un poet desuet, inadecvat spiritului adolescentin actual, iar, pe de altă parte, este un poet dificil, încifrat, inaccesibil, mai ales unor generații mai puțin obșnuite cu plăcerea lecturii. Dincolo de mitizarea sa, de fixarea în clișee, de cerința de a fi canonizat de către BOR, de necesitatea neîntârziată de a fi inclus masiv în manuale sau de a fi eliminat complet, accesul la Eminescu al generației tinere trebuie asigurat prin recursul la carte, la lectură, la studiu, la înțelegerea și la pătrunderea sensurilor discursului eminescian. Acesta a fost și demersul celor două coordonatoare ale manifestării, Iuliana Diaconescu și Cristina Neculăeș, care, împreună cu elevii clasei a VI-a ai colegiului, au ales poezii având ca teme copilăria și natura și le-au descifrat, învățând să le recite și să le interpreteze. Microrecitalul a fost completat de interpretarea unor piese muzicale (la pian, chitară clasică și folk), inspirate de creația eminesciană. ,,Sper, din tot sufletul, că am reamintit tuturor faptul că Eminescu este partea cea mai bună din noi, contemporanul nostru și că, recitind un vers drag, amintindu-ne o poezie preferată, contribuim la imortalitatea sa”, a spus prof. Neculăeș. Directorul CNCH, prof. Florin Irimia, invitat la această manifestare, a salutat efortul elevilor de a găsi răgazul, într-o perioadă școlară foarte aglomerată, de încheiere de semestru, să se aplece asupra textelor poetice dificile, de a participa la repetiții și a remarcat bucuria micilor actori, capacitatea acestora de a interioriza poezia și de a se implica în reușita artistică a manifestării. Iuliana Diaconescu, profesor de artă dramatică la Palatul Copiilor, regizorul spectacolului, a lucrat cu pasiune la realizarea artistică a acestuia, modelând, cu răbdare, fiecare rol, reușind să pună în evidență personalitatea fiecărui copil. Încheiem cu mărturisirea unei recitatoare, Iuliana Ciocârlan: ,,A fost o experiență grea, dar frumoasă. I-aș sfătui pe toți copiii de vârsta mea să rostească versul eminescian, să-l memoreze, să-l recite pentru un prieten sau în fața oginzii, acasă, și, apoi, în fața unui public, pentru a realiza complexitatea sa, emoția care te încearcă, responsabilitatea spunerii, dar și magia creată.” (Prof. Cristina Neculăeș)