„Doamna, ce sunt astea? Abecedare?”
După mai bine de o jumătate de an școlar, pe băncile elevilor din clasa I B, de la Școala Gimnazială Nr.3, astăzi, 23 februarie, au apărut pe bănci primele manuale de Comunicare în limba română (înlocuitoarele vechilor Abecedare). De altfel, elevii de aici sunt primii din Piatra Neamț care au avut ocazia să vadă cu arată noile manuale. După ce au desfăcut cu poftă „tipăriturile” (Partea I și Partea a II-a) din ambalaj, întrebările savuroase au început să curgă. „Doamna, ce sunt astea? Abecedare?”, „Sunt manuale?”, „Trebuie să le plătim?”, „Putem să le luăm acasă de tot?”. O oră din programul școlar s-a scurs cu explicații referitoare la noile „Abecedare”, care au umplut băncile celor de clasa I. Cu ochii mari și gata să exploreze conținutul, cei mai mulți au început să exclame de la primul contact: „Oau, are imnul României!”, „Are și harta României!”, „Uite, povestea cu Pinocchio, cu Degețica și cu Ursul păcălit de vulpe!”, „Doamna, mie îmi place că în carte sunt și animale!”. Așadar, dacă la prima vedere copiii par încântați, cel puțin vizual, de felul cum arată manualele, la partea practică lucrurile stau diferit. Profesoara Mihaela Bilbor Amaicei, ce care le îndrumă pașii celor mici, ne-a explicat că manualele au fost așteptate foarte mult, dar asta nu înseamnă că vor renunța la metoda de predare cu care i-a obișnuit deja pe elevi. „Vom renunța la fișele de lucru parțial pentru că este o metodă cu care copiii s-au obișnuit deja. O să folosim și manualele, dar le va lua puțin timp până când se vor acomoda cu ele. Vom vedea cum putem să ne folosim și de CD-urile din cărți. Avem avantajul că la clasă există un videopriector și vom reuși să le folosim și la clasă”. Povestea CD-urilor atașate manualelor de Comunicare în limba română este una cu dichis dacă ținem cont de ceea ce ne-au spus elevii. Cei mai mulți au mărturisit că părinții le-au restricționat accesul la calculator pentru a nu-și obosi ochii. Mai mult, cele studiate la clasă nu prea corespund cu cele din manuale. Spre exemplu, astăzi elevii au studiat litera „P”. În manual, propozițiile cu această literă conțin și litere pe care copiii nu le-au studiat până acum. Așadar, învățătoarea va avea misiunea de a face slalom prin materie astfel încât să poată folosi cu eficiență manualele. În concluzie, „cărțile colorate” primite cu indulgență de copii au toate șansele să fie tratate ca niște auxiliare. În județul Neamț, așa cum a precizat Niculai Cireș, șeful depozitului de carte al Inspectoratului Școlar, au ajuns 1130 de manuale, de la firma CD PRESS. O tranșă mică dacă luăm în considerare faptul că peste 3600 de elevi mai învață încă de pe fișele de lucru întocmite de profesori și de pe vechile Abecedare. (M. TEODOROF)