Profesorii par să fie principalii „vinovați” pentru neintegrarea copiilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES), așa cum reiese dintr-o declarație a ministrului Educației, Mircea Dumitru. Acesta a atras atenția asupra faptului că după situația creată la Școala Gimnazială „I. L. Caragiale” din Pitești, Ministerul Educației va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul școlar 2016-2017, să pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educație incluzivă. Potrivit unui comunicat de presă, remis miercuri, 25 octombrie, „Ministerul Educației și Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice consideră legitime interesele reprezentanților societății pentru luarea tuturor măsurilor astfel încât educația și sistemul de protecție socială să asigure condițiile necesare incluziunii elevilor cu nevoi speciale. În egală măsură, conducerile celor două instituții condamnă atitudinea intolerantă și discriminatorie, în raport cu situația elevului G.I.R. și atrag atenția că astfel de reacții nu pot fi o soluție în nicio situație de acest gen și creează premizele unor comportamente discriminatorii în rândul tinerei generații.” În același comunicat se mai se precizează că, în perioada 4-13 octombrie, a fost în dezbatere un document care „își propune asigurarea unui cadru unitar pentru evaluarea copiilor cu dizabilităţi și/sau cu cerințe educaționale speciale şi intervenţia integrată, în vederea asigurării dreptului la educație și a egalizării șanselor pentru acești copii.” Mircea Dumitru a declarat, referindu-se la integrarea copiilor cu nevoi speciale, că „profesorii nu știu să gestioneze astfel de cazuri”, iar „școala nu le oferă ceea ce au ei nevoie”. Comunicatul integral, aici
Poziția unui ministru încorsetat de nevoia de a da bine la raport, atunci când îl dă cui l-a promovat, care trebuie să corespundă din punct de vedere al corectitudinii politice, care nu ține cont de nevoia colectivității, doarpentru a promova mediocritatea generală, este definitorie pentru o societate care este învățată să nu mai pună accent pe valori, pe un învățământ relizat în condiții optime. Sistemul creat în ultimii ani, cu clase distruse efectiv de obligativitatea de a integra copii de 14 ani în clasa I-a, copii care nu suportă colectivități, care nu pot sta în colectivități ( nici nu se mai pune problema de învățat), crează asemenea situații și ele vor fi din ce în ce mai multe. Cel mai ușor pentru un ministru fără nici o răspundere directă, găsirea ca vinovați a profesorilor este la îndemână. Cum au reacționat aceștia, este cel puțin la fel de interesant.
Profesorii sunt revoltați
Pe rețelele de socializare, mai multe persoane, s-au arătat revoltate de declarațiile ministrului Educației, motivând, în general, lipsa personalului specializat care ar trebui să ajute la integrarea copiilor cu CES:
Mihaela Cristina Vorbesc în cunoștință de cauză. Am avut copil cu autism sever în sala de grupă, alături de încă 19 copii, copil care făcea o singură oră de așa-zisă terapie “O oră pe săptămână cu logoped. Un specialist + un singur copil”, apoi: integrare în învățământul de masă… Unde este “deontologia”? Prefer să fiu practică. Cum soluții nu sunt, decat cursuri, măcar să ne plătească suplimentar!
Elena Manea Bine punctat, Diana Ștefan! Pe noi ne forțează să dăm peste cap o clasă pentru un elev, că zice ministrul că e special, dar când termină școala, rămân pe ajutor social. În loc să-i pregătească în centre speciale, centre dotate special, să le valorifice aptitudinile (celor care au), îi obligă să facă învățământ de masă. Știu miniștrii cum se lucrează cu acești copii? Habar n-au, dar au “viziuni” (a se citi “închipuiri”). Tot profesorii să facă, ONG-urile trasează măsuri. Nu se privește în oglindă? Nu are simțul ridicolului?!
Vladimir Pop Educația incluzivă, de acord, dar nu la efectivele astea și nu fără asistență profesionistă. Nu faceți decât să-i aruncați în apă fără să știe să înoate. Îi distrugeți astfel și pe copiii cu ADHD, și pe autiști și pe cei cu CES, ca să nu mai vorbim că grevați cu bună știință randamentul învățării la clasă al celorlalți elevi. Aveți idee câte drame creați în familiile acestor elevi și la ce stres inutil îi supuneți pe profesori? Și asta pentru că dumneavoastră și antecesorii dumneavoastră ați rămas blocați într-un mit.
Andrei Vlad Și eu lucrez în învățământul special. Deficiențe senzoriale, de auz, văz, sindrom Down, autiști, retard, afecțiuni psihice, handicap locomotor. Personal puțin, la un număr de elevi foarte mare. Salariu de mizerie, cadre didactice bătute, scuipate, înjurate. Pe astea nu le vede nimeni. Nici ministrul, nici sindicatele, nici părinții, nici justiția.
Detalii despre integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă, detalii, aici și aici . (Marian TEODOROF)
Ei, si! Acest ministru, ca si altii numiti de partide este in campanie electorala. noi ramenm cu copii, iar ei se catara pe locuri calde de unde isi pot da cu parerea. Profesorii de sprijin trebuie platiti, elevii ceilalti n-au importanta, cum face un cadru didactic fata la aceste probleme nu mai intereseaza pe nimeni. Haideti la straini ca ne platesc mai bine ca oricand!!!! A venit o profesoara din Anglia, unde a lucrat la o gradinita, cu 1800 lire sterline, pe luna. Si acum a plecat pentru totdeauna. Numai noi suntem tampiti si lucram pe degeaba si ne mor copiii proprii de foame.