Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Neamț este echidistant și aplică aceeași strategie de control în domeniul public, ca și în cel privat: mai întâi informează asupra scopului verificărilor și abia apoi inspectorii merg în teren. Este cazul ultimei acțiuni anunțată de instituție printr-un comunicat de presă, cu mențiunea că, în acest caz, nici nu va fi nevoie de deplasările în teren. Cu excepția cazului în care inspectoratul chiar va fi decis să dea amenzi.

“Pentru asigurarea transparenței veniturilor salariale potrivit art. 33 din legea 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, toate autoritățile și instituțiile publice enumerate la art. 2 alin (1) și (3) vor publica la sediul propriu și pe pagina proprie de internet, în datele de 31 martie și 30 septembrie ale fiecărui an și vor menține publicată o listă a tuturor funcțiilor din autoritățile sau instituțiile publice respective ce intră în categoria personalului plătit din fonduri publice”, se precizează în comunicat.

Cei care sunt responsabili de aducerea la îndeplinire a publicării veniturilor funcționarilor și personalului contractual din instituțiile publice sunt chiar șefii acestor instituții. Amenda contravențională este cuprinsă între 5.000 și 10.000 lei. Listele trebuie publicate și pe pagina de internet, nu doar la sediul instituțiilor. În Neamț, până acum, ITM Neamț nu a dat nici o sancțiune, probabil pe considerentul că legea a fost respectată pe jumătate în cazul instituțiilor care nu au pagină de internet. Acuma, nimeni nu ține neapărat ca directorii să fie amendați, ci mai degrabă să dispară speculațiile inerente lipsei informațiilor. (C.I.)