pietricica turism

Învățământ obligatoriu de la vârsta de 3 ani, clasa pregătitoare va deveni clasa I, evaluări nepublice la finalul clasei a III-a și a VI-a. Examen la finalul clasei a IX-a și continuarea studiilor liceale pe 4 domenii – științe și socio-umane, vocațional și profesional – cu tot atâtea tipuri de bacalaureat diferențiat la final.

Acestea sunt câteva din noutățile pe care ministrul Educației le propune în documentul „Educația ne unește”, lansat în dezbatere publică. Noua abordare a învățământului propusă de ministrul Ecaterina Andronescu este o viziune „holistică”, în primul rând, de adaptare a educației la nevoile, talentele și aptitudinile copilului viitor „adult autonom”.
Concret, învățământul va fi obligatoriu de la vârsta de 3 ani și până la 18 ani, cu patru etape. În primele etape „forma de organizare a învățării este directivă, controlată de cadrele didactice, urmărind o aliniere a competențelor beneficiarilor la standarde minime definite ca fiind necesar funcționale”. În etapele de mijloc „învățarea se organizează potrivit principiului co-participării beneficiarilor”, pentru ca în etapa finală „învățarea se organizează pe principiul delegării”, adică elevul să-și „asume rolul de auto-organizare a învățării cu sprijinul cadrelor didactice”.
Învățământul va fi structurat pe cicluri de câte 3-4 ani, elevii vor fi evaluați de două ori, la primar și la gimnazial, vor da un examen după clasa a IX-a, înainte de a continua să studieze la un liceu ales în funcție de aptitudini și talente. De pildă, ciclul secundar inferior începe la vârsta de 12 ani, durează 3 ani și se desfășoară în școli gimnaziale, sub îndrumarea cadrelor didactice specializate pe discipline și a unui consilier de orientare profesională. Consilierul de orientare profesională va prelua rolul actual al dirigintelui. La finalul acestui ciclu, elevii vor da un examen standardizat diferențiat – teoretic și tehnic – care va da orientarea liceală ulterioară, cumulat cu media generală pe cei 3 ani la anumite discipline și cu procentul recomandării consilierului de orientare profesională.
Documentul supus dezbaterii mai propune ca, în baza diplomei de bacalaureat, tinerii să poată continua studii universitare doar în domeniul absolvit.