0:00

Interviu cu Marius Cârjă, şeful Poliţiei Rutiere Târgu-Neamț, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* „2013 a însemnat o scădere a numărului de accidente”

– Ce noutăți aduc Codul Penal şi Codul Rutier?

– Începând cu 1 februarie 2014 au intrat în vigoare noul Cod Penal și noul Cod de Procedură Penală, astfel infracțiunile de la regimul de circulație publică care erau prevăzute și sancționate de OUG 195/2002, acum sunt prevăzute în noul Cod Penal. Contravențiile au rămas la OUG 195/2002. Modificări majore în noul Cod Penal nu sunt, în afara pedepselor printre care aș putea enumera următoarele: conducerea unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice cu o îmbibație peste 0,80 se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă; conducerea unui vehicul fără permis auto se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani, dar fără amendă. O să vedem când va intra în vigoare noul Cod Penal, pentru că atunci vor fi modificări majore, atât la pedepse, cât și la suspendarea și reținerea permisului de conducere. Probabil or să fie alte condiții, el putându-se anula odată cu apariția noului Cod Rutier. De exemplu în cazul unui accident rutier, dacă conducătorul auto vinovat este sub influența alcoolului permisul de conducere se anulează direct de către polițist. Așa prevede noul Cod Rutier.

– Cum a fost anul 2013 pentru Serviciul Rutier Târgu-Neamț?

– Activitatea pe 2013 la Formațiunea Rutieră Târgu-Neamț se prezintă în felul următor: au fost sancționați 8.998 de participanți la trafic, aici intrând conducători auto, bicicliști, căruțași, pietoni, mopediști. Au fost reținute 245 de permise auto, dintre care 72 pentru viteză, 56 pentru alcool, 55 pentru depășiri neregulamentare, 8 pentru neacordarea de prioritate la autovehicule, 21 pentru neacordare prioritate la pietoni și 3 permise reținute pentru defecțiuni grave la autovehicule. De asemenea, din numărul de 8.998 de contravenții, 6.066 au fost sancțiuni la viteză. Au mai fost sancționați 374 de pietoni, 168 de bicicliști, 180 de căruțași și 6 mopediști. Numărul de sancțiuni la mopediști s-a redus substanțial pentru că s-a reglementat ca mopediștii să poată circula doar cu permis. În 2013 s-au mai constatat 181 de infracțiuni la regimul de circulație și au fost retrase 115 de certificate de înmatriculare. Pe raza orașului s-au înregistrat 7 accidente rutiere, cu 14 mai puține  față de anul 2012, soldate cu 4 persoane decedate, 3 persoane mai multe decât anul 2012 și cu 4 răniți grav, cu 9 mai puțin decât în 2012, dar și 7 răniți ușor, cu 3 mai puțin decât în 2012. Pe raza comunelor arondate s-au produs 45 de accidente de circulație, cu 22 mai puține decât în 2012, soldate cu 5 persoane decedate, cu două mai puține decât în 2012. Au mai fost 15 răniți grav, cu 17 mai puțini decât în 2012 și 37 de răniți ușor, cu 22 mai puțini decât în 2012. De asemenea, s-a înregistrat o creștere la contravenții. Dacă în 2012 am avut 5.690 de contravenții, în 2013 am avut 8.998, cu un plus de 3.308 de contravenții. La alcool am avut cu 28 de permise reținute mai mult decât în 2012, iar la certificate retrase  am avut 115 în 2013, față de doar 86 în 2012. În 2012 am avut 183 de pietoni sancționați, față de 374 în 2012. Concluzionând, 2013 a însemnat o scădere a numărului de accidente. Noi încercăm să fim prezenți atât pe zona orașului, cât și în comunele arondate. Încercăm în limitele combustibilului să facem față situației. Avem un obiectiv ca până în 2020 să reducem mortalitatea pe drumurile publice, mai ales că avem o scădere la majoritatea indicatorilor.

– Care este situația echipării cu anvelope de iarnă?

– Au fost date maximum 10 sancțiuni, puține față de anul trecut, dar asta pentru că sezonul de iarnă a venit târziu, majoritatea șoferilor echipându-se din timp. Peste 90% din șoferi și-au echipat mașinile cu anvelope de iarnă.

– Ce le-am putea transmite șoferilor odată cu apariția noului Cod Penal?

– Atât șoferii, cât și ceilalți participanți la trafic trebuie să conștientizeze că unele pedepse s-au modificat drastic și permisul de conducere se redobândește mai greu. Să nu conducă sub influența alcoolului, să adapteze viteza la condițiile de drum. Surprinzător față de anul 2012 nu am avut așa multe accidente soldate doar cu pagube materiale. Motivul poate fi unul simplu și anume că cei implicați au rezolvat pe cale amiabilă, nu s-au mai prezentat la Poliție, unde dacă ajungeau, cel puțin unul dintre ei era sancționat. Anul 2013 a fost un an bun, având în vedere situația materială, lipsa mașinilor și a combustibilului.

Ciprian Traian STURZU

Articolul precedentAlege înţelept: ocoleşte!
Articolul următorINSTITUŢIA PREFECTULUI JUDEŢUL NEAMŢ / RELATII INTERNATIONALE 2013