Întrebarea cu solicitare de răspuns scris P-009953/2014
adresată Comisiei
Articolul 130 din Regulamentul de procedură
Filiz Hyusmenova (ALDE), Ilhan Kyuchyuk (ALDE) şi Norica Nicolai (ALDE)
Subiect: Aplicarea eficientă a libertății de circulație și barierele nejustificate din calea accesului la piața muncii din UE
Dispozițiile tranzitorii privind libertatea de circulație a lucrătorilor din România și Bulgaria au luat sfârșit la 1.1.2014, fiind ridicate toate eventualele restricții privind accesul acestora la piața muncii din UE. Deși toate statele membre sunt obligate să respecte obligațiile prevăzute în Directiva 2004/38/CE privind dreptul la liberă circulație și ședere pe teritoriul statelor membre pentru cetățenii Uniunii și membrii familiilor acestora, mai pot fi întâlnite obstacole în calea asigurării și garantării aplicării eficiente a libertății fundamentale de circulație a tuturor cetățenilor UE. În ultimele luni, s-au înregistrat mai multe cazuri de limitări ale accesului la servicii publice și private pentru rezidenții în statele membre care nu sunt resortisanți. Un exemplu concret îl reprezintă cazurile semnalate ale lucrătorilor bulgari și români care nu au putut să-și deschidă conturi bancare în Germania și Țările de Jos, proces care, foarte frecvent, este o condiție prealabilă pentru a încheia un contract de muncă.
- Are Comisia cunoștință de cazurile actuale de limitări ale accesului la servicii al lucrătorilor bulgari și romani stabiliți în alte state membre?
- Ce instrumente există în prezent pentru a monitoriza și a elimina aceste obstacole?
- Ce măsuri are în vedere Comisia în prezent pentru a asigura aplicarea eficientă a libertății de circulație pentru toți cetățenii UE și pentru a ridica toate barierele nejustificate din calea accesului la piața muncii din UE?RO
P-009953/2014
Răspuns oferit de dna Thyssen
în numele Comisiei
(15.1.2015)
Comisia este conștientă de faptul că mulți cetățeni care se mută în străinătate întâmpină probleme atunci când își deschid sau doresc să-și deschidă un cont bancar în statul membru gazdă, iar această dificultate nu este specifică pentru cetățenii români și bulgari. Pentru a o soluționa, organele legislative ale Uniunii au adoptat în 2014 o nouă directivă[1] privind conturile de plăți, care urmează să fie transpusă în legislația națională până în luna septembrie 2016. Aceasta stabilește dreptul de acces la un cont de plăți cu servicii de bază pentru toți consumatorii cu reședința legală în UE, indiferent de locul lor de reședință.
În ceea ce privește obstacolele în calea accesului la servicii, cetățenii UE sunt protejați prin articolul 18 din TFUE și prin articolul 20 din Directiva 2006/123/CE[2], care garantează că beneficiarii serviciilor nu fac obiectul unor cerințe discriminatorii bazate pe cetățenie sau pe locul de reședință. În plus, în iulie 2014, Comisia a publicat un ghid practic pentru consumatori cu privire la drepturile de care beneficiază atunci când achiziționează servicii oriunde în UE[3].
În ceea ce privește obstacolele în calea liberei circulații a lucrătorilor, cetățenii UE pot invoca direct articolul 45 din TFUE și Regulamentul (UE) nr. 492/2011[4]. Serviciile de informare și extrajudiciare, printre care se numără portalul „Europa ta”[5], pot contribui, de asemenea, la punerea în aplicare a dispozițiilor privind libera circulație a lucrătorilor.
Comisia promovează aplicarea efectivă a drepturilor conferite în temeiul normelor UE privind libera circulație a lucrătorilor, prin acordarea de asistență statelor membre pentru punerea în aplicare a Directivei 2014/54/UE[6], care vizează facilitarea liberei circulații a lucrătorilor. În plus, programul de lucru al Comisiei pentru 2015 include un pachet privind mobilitatea forței de muncă, care își propune să sprijine mobilitatea profesională și să combată abuzurile prin intermediul unei mai bune coordonări a sistemelor de asigurări sociale și a unei revizuiri specifice a directivei privind detașarea lucrătorilor.
[1] Directiva 2014/92/UE.
[2] Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieței interne, JO L 376, 27.12.2006, la adresa http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0123&from=EN.
[3] http://ec.europa.eu/internal_market/publications/docs/article20_ro.pdf.
[4] Regulamentul (UE) nr. 492/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 aprilie 2011 privind libera circulație a lucrătorilor în cadrul Uniunii, JO L 141, 27.5.2011, p. 1, la adresa: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0492&from=EN.
[5] http://europa.eu/youreurope/.
[6] Directiva 2014/54/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind măsurile de facilitare a exercitării drepturilor conferite lucrătorilor în contextul liberei circulații a lucrătorilor, JO L 128, 30.4.2014, p. 8, la adresa: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0054.