După decizia Ministerului Educaţiei cu privire la faptul că de la anul religia nu va mai fi disciplină obligatorie în şcoli, ci opţională, în funcţie de cererea copiilor şi părinţilor, printre dascălii care predau această disciplină s-a stârnit un val de îngrijorare, spune „Ziarul de Iaşi”. Dacă elevii nu aleg să mai facă religia la unele clase, ce se va întâmpla cu postul lor? Vor rămâne cu jumătăţi de normă ori vor trebui să-şi găsească alt loc de muncă? La aceste întrebări s-a încercat să se răspundă în cursul zilei de ieri, în cadrul unei Consfătuiri a profesorilor de religie, pe tema „Studiul religiei în şcoală. Certitudini şi provocări“, organizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean la Colegiul de Artă din Iaşi. Deşi întâlnirea nu a început cu obişnuita rugăciune de la clase, atât dascălii, inspectorii, profesori universitari, dar şi feţe bisericeşti au încercat să arate importanţa religiei în procesul de formare a elevului. Printre invitaţi s-au numărat şi IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Preasfinţitul Aurel Percă, Episcop auxiliar al Diecezei Romano-Catolice de Iaşi, şi Nicu Gavriluţă, decanul Facultăţii de Filosofie de la Universitatea „Cuza“.
În cadrul aceste întâlniri, inspectorul şef a ţinut să menţioneze că a cerut ministerului o clarificare pe care tocmai o primise în timpul dezbaterii. Aceasta cuprindea faptul că dreptul la libertatea religioasă reprezintă un aspect pe care statul trebuie să-l accepte, însă, deşi religia nu va mai fi o disciplină obligatorie, va fi inclusă în disciplinele din trunchiul comun. Ministerul a mai anunţat că fiecare şcoală trebuie să consulte părinţii, iar pe parcurs acesta va transmite o procedură ce va trebui urmată.
„Abordez acest subiect delicat, dar şi important din punct de vedere pedagogic, obiectiv. În această pregătire a copiilor pentru o lume fragmentată, complexă şi derutantă, trebuie să se păstreze şi legătura inefabilă cu sacrul, însă să nu uităm că înainte de toate suntem oameni ai şcolii. Ca şi profesorul de română, profesorul de religie are o menire aparte, trebuie să transmită mai departe anumite valori. Putem observa că religia are şi deschideri psihologice ce presupun cunoaşterea de sine“, a explicat Camelia Gavrilă, inspector general al ISJ.
Aceasta a mai vorbit şi despre unele aspecte ce vizează în special metodele didactice ale profesorilor şi le-a recomandat acestora să nu folosească un ton moralizator la ore, să nu înspăimânte copiii cu imagini apocaliptice din viaţa de dincolo, să explice textele biblice şi iconografia mai severă şi să evite excesele didactice, deoarece nu vor face decât să îndepărteze elevii de această oră. A urmat discursul decanului de la Facultatea de Filosofie, care a vorbit despre studiul istoriei religiilor în facultate şi interesul studenţilor pentru acest curs facultativ. Pe cealaltă parte, unii dintre profesori nu cred că de la anul le va fi mai bine.
„Dacă în locul orei de religie se bagă o oră de matematică ori una de română, vor lua copiii note mai mari la bac? Cu şase ore de matematică pe săptămână, copilul devine stresat, o să se ajungă să se pună ore pe care copiii nu le vor“, spune una dintre profesoarele tinere din sală.
Aceasta mai spune că se teme pentru postul ei. Alţii însă spun că nu se tem de acest lucru, deoarece copiii nu îşi vor pierde interesul pentru această disciplină. „Ora mea de religie se desfăşoară într-o manieră foarte lejeră, copiii de la şcoala mea iubesc ora de religie. Când i-am anunţat că nu facem azi ora, au început să mă întrebe «de ce, doamna, sunteţi bolnavă?». Pe undeva există o lipsă, ca la orice disciplină, asta nu înseamnă că trebuie să scoatem religia din şcoală. Am şi eu copii din alt cult, nu se ridică la rugăciuni, dar sunt interesaţi de oră. Pe mine nu cred că mă va afecta faptul că va deveni opţional, copiii vor să facem religie“, spune Corina Lavric, profesoară la Şcoala „Ion Neculce“.
Nu știu acum cine a înțeles greșit, cel/cea care s-a exprimat sau cel/cea care a scris articolul? Religia nu poate fi – în axcelași timp și în trunchiul comun al planului cadri și opțional! :)Asta deoarece prin însăși legea, trunchiul comun este OBLIGATORIU pentru întreg sistemul de învățământ românesc (și se completează cu opțional(e) CDȘ)! Simplu, nu?