bacalaureat 02

* manualele învechite, modul în care se predă materia la clase, dar și atitudinea elevilor față de Evaluarea Națională au contribuit la rezultatul negativ obținut de elevii nemțeni la Matematică
* începând de anul viitor, elevii care nu trec de nota 5 au „șansa” școlilor profesionale
* “Poate că unii profesori nu au făcut recapitularea din toată materia” – Camelia Neță, inspector de Matematică
* „Nu au fost niște subiecte chiar foarte grele. În cazul meu, având în vedere că mă pregătesc pentru olimpiadă, mi s-au părut destul de ușoare” – Andrei Mitrea, olimpic la matematică

Rezultatele obținute de elevii nemțeni la Evaluarea Națională sunt unele care se încadrează într-un tablou sinistru la nivel național. În țară, jumătate din elevii care se pregătesc de liceu au picat la Matematică, în timp ce la Limba și literatura română doar un sfert din cei care au trecut prin examene nu au reușit să lege câteva cuvinte pentru o notă de 5.

În Neamț, potrivit statisticilor, Matematica i-a adus pe elevi pe un rușinos loc 30. Primele reacții venite din partea Inspectoratului Școlar Județean Neamț s-au rezumat doar la „vom analiza situația”. Dincolo de analize, „talk show-uri” între profesori elevi și părinți, se pare că rezultatele negative cu repetiție, de la un an la altul, au la bază aspecte mai vechi, pe care prof. Camelia Neță, inspector de Matematică din cadrul IȘJ Neamț le-a identificat.

„Motivele pentru care au apărut aceste rezultate negative pot fi multiple. Poate că unii profesori nu au făcut recapitularea din toată materia. Spre sfârșitul anului școlar, metodologia a rezervat o perioadă de recapitulare. Există posibilitatea ca unii copii să nu fi fost atenți și să fi greșit la lucruri simple. Ceea ce poate ar fi de evidențiat este problema manualelor școlare care nu au mai fost schimbate de prin 1999. Metodologia s-a schimbat, dar manualele au rămas aceleași. Un alt aspect este acela legat de modul în care este predată matematica. Eu am încercat tot timpul ca ceea ce predau să fie ancorat în realitate. Am luat situații practice din viață și le-am transpus în materia pe care o predau. Manualele de matematică nu sunt adaptate cerințelor. Este adevărat că sunt multe calcule cu care o parte din absolvenți nu se mai întâlnesc în viață de aceea este bine ca modul în care se predă matematica să folosească modele bazate pe aspecte practice din viața de zi cu zi”.

video examene

Inspectoarea a mai spus că va da un răgaz profesorilor pentru a analiza împreună cu elevii lucrările și după aceea va căuta să vadă cât de pertinent este răspunsul primit în urma evaluării. O soluție pe care aceasta o propune sunt meditațiile.

„Ar trebui, ca cel puțin o dată pe săptămână să se mai facă o oră de matematică. Dar ar trebui să se facă la prima oră, nu după ce termină și când sunt obosiți. Unii profesori fac astfel de pregătiri de la începutul anului”, a adăugat Camelia Neță.

Notele sub 5, „calificare” la profesională

În timp ce majoritatea elevilor se plâng de dificultatea subiectelor de la Matematică, există și elevi care fac diferența și care „dezaprobă” majoritatea amintind că se poate. Andrei Mitrea este unul dintre elevii care a mers aprope fără emoții la Evaluarea Națională. Acesta este în clasa a VIII-a la Colegiul Național de Informatică din Piatra Neamț și este un „familiarizat” mai mult cu Olimpiadele de la Matematică. Anul trecut s-a calificat la faza națională, iar anul acesta va repeta isprava dacă va trece de județeană, sâmbătă, 8 martie. Prin ochii acestuia cifrele n-au ridicat prea multe semne de întrebare.

„Nu au fost niște subiecte chiar foarte grele. În cazul meu, având în vedere că mă pregătesc pentru olimpiadă, mi s-au părut destul de ușoare. Ceea ce pot să spun legat de dificultatea acestora este că toate subiectele au fost formulate pe baza materiei pe care am făcut-o la clasă. Nu a fost ceva care să nu fi făcut la clasă. După baremul stabilit pentru examenul de la Matematică, mă aștept să iau în jur de 9,8”.

Anul acesta media de la Evaluarea Națională contează 75% din nota admiterii la liceu, față de 50% cât era anul trecut. Mai mult, prof. Camelia Neță a precizat că începând de anul viitor Ministerul Educaţiei Naţionale inteționează să-I oprească din drumul spre liceu pe cei care nu vor trece de nota 5, singurul drum fiind cel al școlilor profesionale.

Marian TEODOROF