De câțiva ani buni, motocicliștii romașcani s-au estompat din spațiul public, din motive diverse. Și iată că duminică, 15 octombrie, la Roman, a avut loc un eveniment circumscris Campaniei de prevenire a accidentelor rutiere în rândul conducătorilor de motociclete și mopede, denumită ”ALEGE VIAȚA!”, campanie care a urmărit îndeplinirea a două obiective majore: reducerea accidentelor rutiere în rândul motocicliștilor, printr-un mod de conducere preventiv și a unui comportament care să nu pună în pericol siguranța circulației și conștientizarea conducătorilor de autovehicule asupra riscurilor la care sunt expuși motocicliștii în calitate de participanți la trafic.

În cadrul campaniei, cu sprijinul motocicliștilor romașcani, au fost realizate materiale preventive (pliante și stickere) cu sloganul ALEGE VIAȚA, care au fi distribuite participanților, dar și spectatorilor, prezenți în număr foarte mare în fața Sălii Polivalente din Roman. După ce  s-au adunat în fața Sălii, cu antemergător de la Poliția Rutieră Roman și cu asistență de la Poliția locală, cei circa 200 de motocicliști au efectuat un tur prin centrul orașului și s-au oprit apoi în fața Casei de cultură, unde au împărțit materiale preventive și au dialogat cu romașcanii.

Între participanții care etalau ”motoare” Honda, Suzuki, Kawasaki, Harley-Davidson, Yamaha, Ducati, Triumph, s-au remarcat un scuter din comuna Făurei și o motoretă Mobra producție 1972, deținută de pietreanul Adrian David din anul 1988. De remarcat este că, după cum declară Adi, el nu a schimbat decât amortizoarele pe spate și două-trei șuruburi, în rest, este întru totul originală și a ”împlinit vârsta” de 35 de ani!

Despre eveniment ne-au vorbit Costin Stan și Cristi Precupeanu.

Costin Stan, motociclist free rider, Piatra Neamț: ”Ne-am adunat pentru a sprijini, în această campanie, colegii motocicliști din Roman și este și o ocazie de a ne întâlni cu prietenii motocicliști. Dar, tot cu această ocazie, mai cunoaștem și alți motocicliști; pe urmă, o luăm și ca o ultimă întâlnire oficială, fiindcă e final de sezon. Noi dorim să transmitem un mesaj bun participanților la trafic și societății în general și, totodată, sperăm că și motocicliștii vor înțelege că este necesar ca disciplina în trafic trebuie să aibă un aport pozitiv și din partea lor”.

Cristi Precupeanu, Târgu Neamț: ”Am răspuns invitației prietenilor motocicliști din Roman, de a participa la această campanie de prevenire a accidentelor în trafic, pentru că noi credem că, realmente, trebuie făcut ceva, ca să nu mai aibă loc atâta accidente și, mai ales, trebuie făcut ceva pentru ca ceilalți participanți la traficul rutier să nu mai considere motocicliștii ca pe niște ”vinovați de serviciu” pentru orice se întâmplă”.

Între participanți, l-am întâlnit și pe doctorul Marius Vataman, din Iași: ”Motociclismul completează perfect profesia de medic, profesie care nu numai că duce la rutină, la un moment dat, dar mai ales te încarcă foarte puternic negativ. Ei, după o zi foarte grea, cu cazuri dificile, mersul cu motocicleta îți ”încarcă bateriile”, te eliberează de energia negativă acumulată și poți reveni mult mai ușor. Și, oricât ai fi de pasionat de profesie, tot sunt momente când îți vine să-ți îndrepți privirea și atenția în alt unghi, în altă direcție. Eu am fost fan motociclism de mic, dar nu am avut condiții și am avut alte priorități și aveam să devin motociclist doar la 40 de ani. Și am început ușor, treptat, întâi cu o Yamaha R3, am trecut apoi la o Honda de 600 de cmc. Și am vrut să-mi iau direct o ”vitezară” de 1000 (cmc. – n.n.), dar am zis nu, hai să iau una de 600, ca să mă mai specializez, dar la anul îmi iau una de 1000. Bine, și cu asta de 600, merg frecvent cu 200 de km/oră, dar cu una de 1000 e altceva, nu e vorba numai de viteză”.

De ce circulă motocicliștii cu viteză foarte mare?

Mariu Radu Vataman: ”Noi mergem cu viteză foarte mare numai când parcurgem un drum drept, cu trafic neaglomerat și pe care am mai mers, pe care îl cunoaștem, astfel încât să nu avem surprize. Cel puțin așa fac eu și mai mulți prieteni de-ai mei motocicliști. Sigur că în orice pădure sunt și uscături… Și să știți că nu mergem ore sau ceasuri la rând cu peste 200 la oră, nu, o ”frigem” nițel, apoi o lăsăm mai jos, apoi îi mai dăm o repriză de câteva zeci de secunde și ne răcorim și după aia mergem frumos. Ca să nu mai spun că, în afara rarelor fragmente de autostradă din România, nici nu prea găsești segmente de drum care să-ți permită să mergi cu peste 200 la oră o jumătate de oră, să zicem… Dar trebuie, în același timp, să recunosc, viteza este mai mult decât o plăcere, e un drog”.

Costin Stan: ”Ca și la mașini, sunt mai multe categorii de motociclete. Acum  să nu generalizăm, nu toți motocicliștii conduc ”tare”; pot numai unii, care au calitatea aceasta și care au și motociclete care au capacitatea și puterea foarte mari, dar aceștia, categoric, își asumă niște riscuri”.

În ceea ce privește trecerea motocicliștilor printre mașini, mai ales atunci când se formează coloane, doctorul Vataman ne-a dat o explicație plauzibilă: ”De ce noi, motocicliștii, mergem printre mașini atunci când se formează cozi? Simplu: motocicleta, prin ea însăși, îți dă senzația de libertate, ești numai tu și cu ea… Ori, să stai într-o coloană de mașini, conduse de șoferi mai buni ori mai puțini buni, care încurcă vitezele tocmai la demaraj, care frânează din 10 în 10 secunde, care circulă cu 10 km/oră e cel puțin frustrant pentru un motociclist… Ei, atunci când te strecori,  ai o mare senzație de libertate”.

Una peste alta, evenimentul de la Roman s-a constituit într-o acțiune cu o participare nesperat de numeroasă, concretizată în închegarea unor noi prietenii între motocicliști, dar și în exhibarea spiritului de camaraderie care există între toți motocicliștii și, nu în ultimul rând, de un spirit de civilizație și dialog fructuos. (D.A.)

GALERIE FOTO

Articolul precedentACTUALIZARE A luat foc pădurea la Bicaz Chei
Articolul următorL4 Luca (Cimentul): „Am dominat aproape în totalitate!”
ZCH News
Stiri din Neamt, Bacau, Suceava, Iasi, Botosani, Vaslui. Primul ziar regional din regiunea Nord Est.