pietricica turism

Consiliul Național al Elevilor a lansat un protest în toiul nopții dinaintea simulării de evaluare națională de astăzi, 11 martie, sub genericul „Foaia Goală”. Scrisoarea-manifest a fost publicată pe internet cu câteva ore înainte să înceapă proba scrisă la limba și literatura română pentru elevii de clasa a VIII-a și, mai nou, cei de a VII-a.

Motivat de faptul că „metodele de evaluare din sistemul nostru de învățământ nu se pliază pe nevoile și interesele actuale”, îndemnul lansat de Consiliul Național al Elevilor ca cei de a VII-a, în special, să participe la simulare, dar să nu scrie nimic, are și explicații. Discursul pornește de la nevoia ca reprezentanții elevilor să fie „luați în serios” atunci când se „opun modului de organizare a simulărilor” și contestă experimentele Ministerului Educației Naționale. „Dăm foaia goală pentru că încă o evaluare în clasa a VII-a este nejustificată, când încă nu ne-a fost clarificat de ce am dat-o pe cea din clasa a VI-a, căci încă o simulare nu ne va face nici mai stăpâni pe competențele noastre, nici mai puțin stresați la gândul că ne așteaptă ani grei, ani în care vom alerga de la un meditator la altul, ani în care, după atâtea examene și evaluări standardizate, nimeni nu ne va întreba spre ce domeniu vrem să ne îndreptăm”. Reprezentanții elevilor arată că protestul țintește o clarificare „pentru generațiile viitoare, pentru că ele nu trebuie să fie asemenea nouă, o generație de sacrificiu, o generație de cobai ai Ministerului Educației Naționale”. Și invită elevii fie să dea foaia goală, fie să scrie „tot ceea ce este greșit la sistem, transformându-ne foaia de examen într-un manifest față de învățământul românesc”.

Problema de fond pe care o ridică, public, Consiliul Național al Elevilor prin scrisoarea-manifest este diferența de fond între metodele de predare și de procesare a informației și rolul simulărilor care au ca scop a „evalua cunoștințele, nu competențele”. Reacțiile elevilor la acest protest sunt, firește, împărțite, ca și a profesorilor care au comentat unii pentru, alții împotriva ideii, dar rămâne de văzut până la terminarea primei probe dacă protestul a fost luat în serios de elevi. (C.I.)