pietricica turism

telefon concursulO bătrână, de 84 de ani, din Podoleni, a fost trezită de un telefon de alarmă, în noaptea de 4 spre 5 iulie, la ora 1, și înainte de a se dezmetici, a ieșit la poartă și le-a dat unor necunoscuți 2.100 de euro. Abia după aceea și-a dat seama că a fost victima înșelăciunii clasice de tipul ”Accidentul” și, cum s-a crăpat de ziuă, s-a dus la poliție. A povestit cum a sunat-o un bărbat, care i-a spus că este ginerele ei și se află în necaz, pentru că a dat peste cineva cu mașina. Apoi i-a cerut să dea 3.000 de euro, unor oameni pe care i-a trimis el deja spre casa ei. Bătrâna i-a spus că nu are decât 2.100 de euro, iar ”ginerele”, după ce-a protestat un pic, a admis că va încerca să se descurce doar cu atât. La poartă era deja o mașină, iar un necunoscut a coborât, a luat banii și dus a fost. Abia trezită din somn și sub imperiul emoțiilor, bătrâna n-a reținut semnalmentele bărbatului căruia i-a dat banii și nici marca autoturismului. De altfel, fiind întuneric, nici n-a văzut prea bine. Polițiștii au deschis dosar penal și fac investigații pentru a da de urma escrocilor.

Recomandări

Pentru a nu deveni victime ale unor asemenea infracțiuni, poliţiştii nemțeni reiau recomandările și solicită cetăţenilor să manifeste maximă prudenţă în cazul în care primesc un astfel de telefon, cât şi să nu dea curs respectivelor solicitări, în ciuda reacţiei emoţionale de moment. A se avea în vedere următoarele aspecte:

  • În cazul unui accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât în urma unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau dacă este făcută prin intermediul unor societăţi de asigurări. Orice accident/eveniment de circulaţie are două variante de soluţionare: fie depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie care se va ocupa mai departe de cazul respectiv, fie înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie;
  • Verificaţi dacă ruda în cauză a fost implicată într-un eveniment rutier (cereţi date despre unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla aceasta şi sunaţi pentru confirmare);
  • În astfel de situaţii, reprezentanţii Poliţiei sau Parchetului nu reţin telefoanele mobile pentru a suna rudele celor implicați în eveniment şi nici nu solicită sume de bani;
  • Dacă sunteţi contactaţi de un “binevoitor”, care vă apelează în numele unei rude apropiate, şi nu aţi putut verifica veridicitatea informaţiilor, solicitaţi-i acestuia o întâlnire directă şi anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112 pentru a vă acorda sprijin;
  • Fiţi atenţi la persoanele cu care intraţi în contact, pe stradă, în jurul blocului, aparent întâmplător. Este posibil ca acestea să vă urmărească, să încerce să se împrietenească cu dumneavoastră şi să afle detalii despre familie sau vecini;
  • Nu primiţi în locuinţă persoane care pretind că sunt de la diverse societăţi comerciale (de furnizare a unor servicii, firme de curierat, comis voiajori etc.); Nu le furnizaţi acestora informaţii despre membrii familiei dumneavoastră sau despre vecini;
  • Vârstnicii sunt o categorie extrem de vulnerabilă în ceea ce priveşte victimizarea prin astfel de infracţiuni. Explicaţi-le persoanelor vârstnice din familie că nu trebuie să dea curs niciunei solicitări de a plăti sume de bani, făcute de diverse persoane în numele dumneavoastră, fără să vă contacteze în prealabil pentru a le confirma veridicitatea solicitării! Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală, nicidecum aspectul financiar. (C.M.)