0:00

”Elevul de serviciu” – paznic, reprezentant al școlii sau posibilă victimă, ZCH NEWS - sursa ta de informații

În majoritatea școlilor din Piatra Neamț, ”elevul de serviciu” este paznic, reprezentant al școlii și o posibilă victimă. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Neamț declară că activitatea este una cu origini care datează înainte de ´89 și că intențiile ei sunt aceleași: de a responsabiliza elevul și de-al face să interacționeze cu cei din jurul lui. „Responsabilizarea” elevului, în această formă, traversează mai multe etape.

”La loc comanda”

Odată intrați în holul de la Școala Gimnazială Nr. 3, un elev ne cere să ne spunem numele, ne cere să-i spunem seria de la buletin și ne întreabă unde avem de gând să mergem. Ne conformăm pentru a nu-i da bătăi de cap școlarului, pus pe post de „polițai”, care mai este însoțit de un alt coleg. Amândoi stau cu câteva manuale deschise și, printre picături, încearcă să învețe. Încearcă pentru că regulamentul de ordine interioară al școlii îi determină să lipsească de la ore și să fie atenți la alte aspecte, cel puțin pentru o zi. Desigur, absențele nu se pun. Și în cel mai rău caz, dacă sunt trecute în catalog sunt motivate imediat. Orele pierdute? Le recuperează fiecare, după cum poate. Un părinte al unui elev de la o școală din Piatra Neamț se întreabă retoric dacă nu cumva copilul lui poate recupera acasă toate orele pierdute, de pe manuale alternative și să se prezinte doar la examene.

„Eu nu-mi trimit copilul la școală ca să stea în curent și să recupereze de la colegi orele pierdute. La matematică sunt lecții pe care copiii le prind cu greu în clasă, dar să mai și lipsească. Atât timp cât mi-am trimis copilul la școală vreau să știu că învață ceva. De responsabilizat îl responsabilizează familia și școala în ansamblul ei, cu celelate activități școlare mult mai educative, nu punându-l la intrarea în școală ca să păzează holurile”, a spus părintele unui elev din Piatra Neamț.

Această activitate, potrivit unor inspectori din cadrul IȘJ Neamț, nu apare menționată în lege, dar ea se desprinde din Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților din Învățământul Preuniversitar. În art. 32, lit. u din Regulamentul ROFUIP se arată că directorul unității de învățământ „aprobă graficul serviciului pe școală al personalului didactic și al elevilor; atribuțiile acestora sunt precizate în regulamentul intern al unității de învățământ preuniversitar (…)”

La „raport” de la 11 ani

Elevii de serviciu sunt cuprinși în graficul cu atribuțiuni doar de la clasa a V-a în sus.

„Doar cei care sunt mai mari de clasa a IV-a fac de serviciu pe școală deoarece în atribuțiunile lor intră și responsabilitatea de a supraveghea  elevii din clasele mai mici”, a spus Eugen Vasiliu-Dinu, inspector de specialitate din cadrul IȘJ Neamț.

Cea mai mare problemă pe care o ridică această activitate este legată de siguranța elevilor care sunt „de rând” la ușa intrării în școală. Dacă în școală intră un dezaxat, prima persoană pe care o întâlnește în cale într-o școală din Piatra Neamț este elevul de serviciu, care începând de la vârsta de 11 ani trebuie să-l legitimeze. În cazul unei tragedii, cine răspunde?

„În primul rând, în școală ar trebui să existe un paznic care să-I permită accesul în școală, iar mai apoi să fie întâmpinat de elev. Oricum, sunt doi elevi în caz că se întâmplă ceva. În cel mai rău caz aceștia pot apela la 112. De obicei, elevii de serviciu sunt puși cât mai aproape de secretariat pentru a putea anunța cât mai repede dacă au sesizat un pericol”, a adăugat Eugen Vasiliu-Dinu.

Indiferent că unele unități de învățământ s-au „dotat” cu camere de supraveghere și cu paznici, „elevul de serviciu” rămâne în continuare elevul care va da startul și finalul orelor de curs, care iese în întâpinarea necunoscuților și cel care, recuperează orele, după ore.

Marian TEODOROF

Articolul precedentȘeful CAS Neamț, pregătit pentru prima evaluare
Articolul următorFără gaz metan în Bălcescu