reclama autocenter

scoala Cordun

* cele mai grave probleme ale unităţilor de învăţământ sunt lipsa apei și imposibilitatea încălzirii pe timp de iarnă

În fiecare vară, școlile din țară intră în atenția DSP-urilor, a ISJ-urilor și a primăriilor. Motivul? Foarte multe unități de învățământ își deschid porțile cu mari lacune: pereți care au adevărate culturi de mucegai, toalete în curte, bănci pe care s-a scrjelit istoria unor generații. Cele mai grave dintre toate sunt lipsa apei și imposibilitatea încălzirii pe timp de iarnă. Scopul care scuză mijloacele nu-i împiedică pe directorii de școli cu veleități manageriale și pe primarii aleși, să zdrăngănească din clopoțel înainte de 15 septembrie, zi în care elevii se vor întoarce în locul unde dascălii se străduiesc să-i pregătească pentru viață.

“Ce o să facem? Nu îi mai primim la școală?”

La nivelul județului Neamț există peste 400 de clădiri care aparțin unităților de învățământ. Dintre acestea, 124 nu au primit autorizație. Nici anul trecut cifrele nu au fost mai bune. „În mediul rural, 72% din clădiri au primit autorizație sanitară, 20% în curs de autorizare și 8% nu au primit autorizație de funcționare. În mediul urban 84% din clădiri au primit autorizație favorabilă, 2% au fost în curs de autorizare, iar 14% nu au primit OK-ul Direcție de Sănătate Publică. Un procent mai mare la orașe pentru lipsa autorizațiilor se explică prin faptul că aici unitățile de învățământ au în administrare mai multe clădiri”, a precizat Elena Laiu, inspector școlar general adjunct al ISJ Neamț. Așa se face că DSP-ul constată, Inspectoratul Școlar ia aminte și primăriile rămân cu datoria de a îmbunătăți. La începutul lunii august, Viorel Stan, generalul ISJ Neamț a făcut vizite prin școlile din jurisdicție, pentru a căuta soluții de remediere a situației, împreună cu primarii. De altfel, în ultima ședință a Consiliului Județean, consilierii au cerut o analiză serioasă a stării școlilor în ceea ce privește alocarea fondurilor, cheltuirea banilor, întreținerea sau îmbunătățirea clădirilor unităților școlare. Datele se procesează în continuare. În unele școli, chiar dacă nu există autorizație de la DSP, elevii merg fără nicio restricție la ore. „Păi, ce o să facem, spre exemplu, dacă avem o școală în Crăcăoani care nu are apă curentă în clădire. Copiii nu mai au altă alternativă unde să învețe. Îi oprim să mai vină? Nu îi mai primim la școală? Inspectoratul Școlar nu poate decât să constate situația școlilor. Este de datoria primarilor să asigure condițiile necesare unei bune funcționări a unităților de învățământ. Și aici intervine problema banilor. Depinde de ce fonduri are fiecare primărie”, a spus  mai Elena Laiu, inspector școlar general adjunct al ISJ Neamț.

Autorizaţii sau sancţiuni

Reprezentanții DSP au dat ca termen de remediere a condițiilor igienico-sanitare data de 15 august 2013. Multe școli din județ, care au reușit să facă igienizarea până la acest termen, vor primi autorizații sanitare de funcționare. Celelalte? „Pot primi un plan de conformare cu o dată stabilită. Acolo unde este posibil să se mai schimbe ceva. Responsabilitatea revine autorităților locale”, a spus dr. Dan Morenciu, șeful DSP Neamț. În caz contrar? Există o hotărâre de Guvern care prevede niște sancțiuni. Astfel în HG 857/2011, la cap. XIII, art. 55, litera m) se precizează următoarele: „Constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei pentru persoanele fizice, respectiv cu amendă de 5.000 de lei la 10.000 de lei pentru persoanele juridice pentru următoarele fapte: (…) m) – neefecturea, periodică sau după necesitate, a lucrărilor de igienizare și revizuire a instalațiilor, precum și a lucrărilor de recondiționare a clădirilor unităților de învățământ, taberelor, centrelor de vacanță, unităților ce asigură servicii similare și a unităților destinate găzduirii elevilor după terminarea programului școlar, destinate copiilor și tinerilor”. Dincolo de situația precară a unei școli, dincolo de temeiul legal de funcționare, dincolo de amenzile care se pot aplica pentru nerespectarea condițiilor igienico-sanitare, dacă unitatatea de învățământ este singura opțiune pentru elevii dintr-o localitate, atunci se aplică regula nescrisă a funcționării.

„Nu avem apă curentă, a secat fântâna”

Cele mai multe școli nu au primit autorizație de funcționare pentru că nu există sursă de apă curentă. Sunt cazuri unde școlile au apă curentă numai dacă nu seacă fântânile. Spre exemplu, pentru școlile din satele Ghidion și Veja, comuna Stănița, la capitolul observații se precizează că: „Nu avem apă curentă, a secat fântâna”. „La Ghidion este posibil să existe o problemă cu hidroforul, care se poate rezolva cu 200-300 de lei, iar la Veja nu ar trebui să fie probleme, mai ales că acolo există canalizare și se poate face cu costuri mici racordarea la rețeaua principală. O să văd dacă într-adevăr există probleme acolo”, a declarat Laurențiu Bebi Todireanu, primarul comunei Stănița.

În Piatra Neamț, singura unitate de învățământ care așteaptă autorizație sanitară este Liceul de Arte „Victor Brauner”.

scoala din Cuci2

Marian TEODOROF

Articolul precedentSanatoriul Bisericani – fudulie, prostie și interese
Articolul următorCeahlăul şi-a fixat adversarii