0:00

„Dizolvați” din cauza abandonului școlar, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* abandonul școlar, potrivit reprezentaților IȘJ Neamț, este încurajat de părinți, lipsa de prespectivă a unor școli și sărăcie

Elevii nemțeni, potrivit datelor furnizate de IȘJ Neamț, s-au mai domolit în a îmbogăți „palmaresul” cu absențe. Comparativ cu prima lună a acestui an, în februarie numărul absențelor nemotivate   a scăzut aproape la jumătate (n.r. 78.604 în ianuarie, față de 42.450 în februarie). O explicație a „fenomenului” pozitiv se explică prin mobilizarea elevilor pentru pregătirea simulărilor de la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Județul Neamț a înregistrat cea mai bună clasare în ceea ce privește procentajul de participare la simularea examenului de Bacalaureat. Numărul violențelor a înțepenit la 186, la fel ca în ianuarie. Diferența o face numărul făptașilor, care a scăzut până la 116, față de 137 „inițiatori” înregistrați în luna anterioară. Chiar dacă numărul absențelor acumulate de elevi a scăzut, numărul celor care au fost excluși definitiv de la cursuri este unul semnificativ. Nu mai puțin de 30 de elevi au fost exmatriculați în luna februarie din cauza neprezentării la cursuri.

„Dizolvați” din cauza abandonului școlar, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Elevi „înecați” la malul învățământului

O situație îngrijorătoare o prezintă potențialul elevilor pasibili de abandon școlar. Peste 300 de elevi sunt în pragul de a renunța la școală. Potrivit inspectorului Eugen Vasiliu-Dinu, responsabil cu activitatea educativă formală și nonformală, o influență negativă asupra elevilor care abandonează instituțiile de învățământ este susținută chiar de părinți.

„Unul din motivele răspunzătoare pentru situația abandonului școlar o reprezintă atitudinea părinților care nu își determină copiii să continuie școala. Un alt motiv îl reprezintă scăderea perspectivei pe care o poate oferi școala. Este vorba despre faptul că elevii consideră că școala pe care o urmează nu le oferă șansa unei cariere dorite. Fenomenul abandonul este «completat» de starea materială și morală a familiilor, a caracterului dezorganizat care scadea autoritatea față de elevi”.

Un semnal pozitiv, așa cum adaugă inspectorul de specialitate, este acela al creșterii interesului pentru școală venit din rândul familiilor de romi. „Unele familii de rromi au început să răspundă pozitiv solicitărilor de a-și încuraja copiii să meargă la școală. Conștientizează mai bine avantajele pe care le pot avea copiii lor după absolvirea unei forme de învățământ”, a adăugat Eugen Vasiliu-Dinu.

Avantajele pe care le au elevii înscriși în școlile de stat vin, însă, la pachet și cu avantaje materiale, de care profită părinții. În multe cazuri, chiar dacă nu se poate citi din statisticile oficiale ale IȘJ, singurul motiv pentru care părinții își trimit copiii la școală este acela de a beneficia de alocația oferită de stat. Un alt aspect ce nu se poate desprinde din cifrele prezentate este cel al absențelor motivate. La statisticile prezentate nu s-a făcut nicio precizare în ceea ce privește cauzele pentru care au fost motivate unele absențe și cine verifică dacă „iertarea” lor din cataloage s-a făcut într-un mod obiectiv.

Marian TEODOROF

Articolul precedentProcurorii de la Bacău nu l-au audiat nici acum pe ex-prefect
Articolul următorLeoreanu lasă PDL Roman în… Coadă