Întâlnirea solicitată Guvernului României de către noi, parlamentarii Moldovei, pe tema autostrăzii Moldova trebuie să aibă loc cât mai repede și să vină cu clarificări privind finanțarea proiectului. România este în întârziere cu pregătirea proiectelor de infrastructură mare și riscăm să pierdem bani, așa cum s-a întâmplat în exercițiul bugetar 2007-2013. Autostrada care leagă Moldova de Transilvania trebuie să fie prioritate în exercițiul financiar european, prin indicarea unor surse clare de finanțare!
Moldova, ca regiune istorică, este pe locul II ca populație și pe locul III ca suprafață, dar la coada clasamentului când vine vorba de alocări financiare. Autostrada poate reprezenta motorul dezvoltării economice a întregii regiuni, însă a fost lăsată de PSD la coada finanțării în Master Planul General de Transporturi.
Locuitorii Moldovei și nemțenii au nevoie de clarificări privind modul în care sunt prioritizate investițiile în infrastructura rutieră pentru finanțare. Autostrada Moldovei este pe locul 2 în Master Planul de Transporturi, după autostrada Sibiu – Pitești, însă între cele două investiții mari sunt finanțate toate drumurile expres şi județene. În acest fel constatăm că locul 2 este echivalent cu locul 1 fără finanțare. Putem vorbi de izolarea rutieră a Moldovei pentru ani buni dacă în Masterplanul General de Transporturi nu survin modificări de prioritizare a proiectelor.
Acum, în ultima varianta publică a Master Planului, autostrada de la Târgu Mureş la Iaşi apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro şi e singura autostradă “fazată”, adică în doi paşi: întâi drum expres, apoi transformată în autostradă. Trebuie să înțelegem că lucrurile nu trebuie făcute de mântuială, iar Moldova nu este o regiune de mâna a doua, unde până şi autostrada să fie făcută din două bucați.
România pierde acum 3 miliarde de euro destinaţi infrastructurii rutiere pentru perioada 2007-2013. Trebuie să ne trezim măcar în ceasul al doisprezecelea, iar proiectele mari de infrastructură să fie gestionate integrat, să fie bine gândite și planificate. Deşi trecută pe rețeaua centrală TEN-T – deci finanțabilă în mare parte prin fonduri europene de infrastructură mare- autostrada nu are un loc real la finanțare!
Nu are Guvernul bani pentru Autostrada Moldovei? Ei bine, tocmai asta e misiunea Ministerului Fondurilor Europene – să faca rost de ei, fie că vorbim de împrumuturi de la BEI, BERD sau planul de investiţii Juncker. Bani întotdeauna există, trebuie doar să vrem să îi atragem.
Deputat Mugur Cozmanciuc
Președinte PNL Neamț