reclama autocenter

cip buletin

Mai sunt aproximativ două săptămâni până la 1 iulie, ziua în care ar trebui să înceapă programul de eliberare a actelor de identitate electronice. Potrivit specialiștilor din cadrul Ministerului de Interne, buletinul electronic nu va fi impus, iar cine nu doreşte carte de identitate electronică poate opta pentru una normală, care va fi asemănătoare cu cea electronică, dar nu va conţine cipul şi amprentele deţinătorului. Implementarea noilor buletine se va face în mod treptat, în termen de maximum şase luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate. Atât cartea de identitate, cât şi cartea electronică de identitate vor avea dimensiunile de 85,6×54,0 mm (adică aproximativ cât un permis de conducere), informaţiile fiind tipărite atât pe faţă, cât şi pe verso. Cartea de identitate normală va conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnologie laser, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. Printre acestea se vor număra numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii, semnătura olografă, fotografia titularului, CNP și adresa de domiciliu. Cartea electronică de identitate va fi de tip smart card și va conține în plus date electronice ale deținătorului și un cip cu certificate digitale şi date biometrice ale titularului, constând în imaginea facială, dar şi imaginile impresiunilor papilare a două degete, adică amprente digitale. Amprentele se colectează numai cu acordul expres al solicitantului cărţii electronice de identitate sau, în cazul minorilor, numai cu acordul expres al părinţilor. Cărțile de identitate electronice vor apărea mai întâi în câteva județe considerate pilot, pentru implementarea programului. Județul Neamț nu face parte din programul pilot chiar dacă la nivel județean există şase servicii locale de evidență informatizată a persoanei. ”Acest program a fost aprobat de Guvern prin Ordonanța 82/2012, va demara la 1 iulie și în şase luni va trebui implementat în toate județele tării. Momentan nu avem o dată fixă de aplicare a ordonanței, depinde de viteza cu care se implementează. Nu deținem încă nici aparatura necesară, iar deocamdată, pentru cei care vor dori carte electronic tip smart card, datele biometrice, adică imaginea facial și amprentele digitale, vor fi preluate de cei de la Serviciul Pașapoarte pentru că ei au aparatura necesară”, a declarat Cosmin Ignatovici, director executiv al Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Neamț. Pentru minorii cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani, cărțile electronice de identitate –  smart card vor avea o valabilitate de patru ani, iar pentru persoanele cu vârsta peste 18 ani, acelaşi document de identitate va avea o valabilitate de cinci ani. Cartea de identitate clasică, fără date biometrice, pe lângă dimensiunea în sine care va fi schimbată, va conţine date în format tipărit, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă, suplimentare faţă de cele aflate în circulaţie în prezent.

Irina CĂLIN

Articolul precedentColaborare instituțională pentru o concurență corectă
Articolul următorTradițiimoldovenești.ro promovate pe trotuar