Intrarea în insolvență a Companiei Municipale de Investiții Urban SA, societate a consiliului local, a fost temă principală de discuții la nivelul oficialităților care conduc orașul Piatra Neamț, fie ele din primărie sau din consiliul local.

trio primarie

Mai întâi a fost o conferință de presă a primăriei, susținută de primarul Dragoș Chitic, viceprimarul Vasile Popescu, city-managerul Bogdan Pușcașu și secretarul Florin Fecic.

Dragoș Chitic a ținut să reamintească momentul decembrie 2014, când a ajuns el primar desemnat și, referindu-se la societățile consiliului local, a spus, atunci, că, dintre toate, Perla Invest și CMI Urban sunt pândite de insolvență, anunțând analiză amănunțită a activității. Care, se pare, s-a făcut și s-a lăsat cu decizia AGA CMI Urban de a băga firma în insolvență. ”Vreau să menționez foarte clar, pentru că am sesizat anumite opinii publice care au încercat să prezinte incorect planurile noastre pentru Urban și să inducă ideea că vrem să falimentăm societatea: societatea Urban, în procesul de insolvență, se va redresa! Intrarea în insolvență era singura soluție de redresare. Decizia luată de AGA este una corectă, care va duce, la finalul insolvenței, la o societate Urban stabilă, așezată pe picioarele ei și care va oferi servicii de calitate și va aduce bani la bugetul local”, a precizat Dragoș Chitic.

A luat cuvântul secretarul Florin Fecic, pentru a face ”o analiză succintă, dar lămuritoare”, presărată cu articole din legea insolvenței, ca argument al efectelor benefice pe care le va avea aceasta asupra CMI Urban. ”CMI Urban este cel mai mare datornic la bugetul local în acest moment, cu 11 milioane de lei noi. Următorul, de pe locul II, are o datorie de 33 de ori mai mică decât a Urbanului. Nu încape discuție că, pentru Piatra Neamț, găsirea unei soluții este prioritară. Ca urmare a datoriei uriașe acumulate, Urban acumulează penalități de la 2000 de lei pe zi la 8000 de lei pe zi! Insolvența scapă societatea de această povară. De asemenea, în ce privește obiectul principal de activitate și cea mai mare sursă de venit, Piața Centrală, insolvența garantează că Urban poate participa la licitația ce va fi organizată pentru administrarea pieței. Asta lămurește scopul, motivația insolvenței la Urban. (…) În concluzie, din cele 8 avantaje ale insolvenței, prevăzute de lege, 5-6 se pliază pe situația Urban: se suspendă orice executare silită – acum nu e cazul, dar puteau apărea, mergând pe firul curent al evoluției de la Urban -, furnizorii de servicii, apă și energie electrică nu pot sista furnizarea acestor servicii, stoparea dobânzilor, majorărilor de întârziere și penalităților, toate acțiunile lichidatorului sau administratorului desemnat de judecător sunt scutite de taxe de timbru, posibila modificare a clauzelor contractuale – nu e cazul, posibilitatea participării la licitațiile publice, posibilitatea redresării prin planul de reorganizare. Singurul dezavantaj este riscul de a pierde încrederea clienților, dar la Urban acesta e anulat de faptul că principalul partener este municipiul Piatra Neamț, care este și acționar unic și, din această calitate, are tot interesul să funcționeze societatea”, a spus Fecic.

Primarul Dragoș Chitic a avut o nouă intervenție – ”Principala responsabilitate este a reprezentanților consiliului local în Urban. De aceea, salut inițiativa lor, de a lua decizia de intrare în insolvență” -, după care s-a legat de pledoariile non-insolvență, pe care le-a avut directorul Ioan Fiterău în ieșirile sale publice din ultimele zile – ”Domnul director este doar un executant al deciziilor Consiliului de Administrație și AGA. Cred că dânsul își exprimă punctele de vedere personale. Decizia AGA e luată în cunoștință de cauză. Au fost numeroase întâlniri comune, în care am analizat situația și, în septembrie, chiar am căzut cu toții de acord, inclusiv domnul director, că insolvența este singura soluție. Sper ca toate ieșirile publice ale dlui director se vor opri și că va înțelege – și toată lumea va înțelege – că insolvența este singura soluție pentru Urban”.

* Chestiunea socială

Câți angajați ai CMI Urban vor rămâne fără loc de muncă”, a fost o întrebare legitimă, la care primarul Chitic a dat un răspuns politically correct: ”Cu insolvența, se salvează și locurile de muncă ale angajaților. Dacă Urban ar fi ajuns la faliment, toți și-ar fi pierdut locul de muncă. Sigur, se va analiza numărul de angajați raportat la activitatea companiei și nivelul salariilor în raport cu veniturile și cheltuielile societății. Sper să nu fie niciun șomer”.

* Chestiunea lucrărilor făcute de Urban pentru Primărie, la comandă, cu sau fără notă

Referindu-se la faptul că o bună parte din datorie s-ar putea șterge compensând lucrările făcute de CMI Urban pentru municipiu, în diverse locuri și momente, cu sau fără patalama la mână, oficialii primăriei susțin că, ”pentru compensări, trebuie respectate prevederile legale. Trebuie să existe documente legale, notă de comandă, accept de la primărie… Unde a fost cazul, s-a rezolvat”. Unde comanda s-a dat pe cale orală…

De asemenea, CMI Urban s-a adresat instanței în anumite cazuri, pentru a obliga primăria să-și achite lucrările, dar ”sunt procese pe rol, instanța va decide dacă obligă primăria să stingă datoria. E greșit să susții că, prin aceste compensări, se poate redresa compania, procesele pot dura ani și nu știm ce decizie va lua instanța, iar în tot timpul ăsta penalitățile curg”.

* Chestiunea insolvenței de succes de la Publiserv

Societatea Publiserv, care a încheiat iarna trecută procesul de insolvență, a fost de mai multe ori invocată în declarațiile publice ale conducerii primăriei, ca model de bune practici. Ce-i drept, ieșirea din insolvență s-a făcut… numai cei de la Publiserv și administratorul special știu cum și cu ce costuri. Creditul luat de Publiserv în aceeași iarnă trecută nu a avut, aparent, nicio legătură cu succesul procesului de insolvență, fiindcă, după cum spune city-managerul Bogdan Pușcașu, ”ieșirea Publiserv din insolvență s-a datorat plăților făcute de primărie către această societate”.

* Chestiunea contribuabilul lor și contribuabilii noștri

Să vedem partea principală, de fair-play”, a spus Florin Fecic. ”E nefiresc ca societatea care ne aparține să fie protejată și să producă pierderi în continuare. E nedrept pentru ceilalți contribuabili din Piatra Neamț”.

* Agamani cu indemnizație, dar fără răspundere

Două ceasuri după conferința primăriei, s-a petrecut o ședință a consiliului local, în care distinșii aleși au primit câte un dosar de la CMI Urban, spre informare și studiu individual și de grup. Desigur, după ce-au flendurit proiectele aflate pe ordinea de zi, subiectul Urban s-a impus în discuție.

Deloc remarcați s-au făcut consilierii Cătălin Misăilă, Iulius Trapiel, Ecaterina Iliesi, Ana Ioniță și Silvia Baidan, care… dacă n-ar fi fost, nu s-ar fi povestit. Remarcat s-a făcut consilierul Vasile Ouatu, de asemenea agaman la Urban, care, după prestația anterioară, a ales să fie mai mult decât discret și să nu scoată o vorbă.

* Cronica unui faliment anunțat?

Remarcabilă a fost, în schimb, prestația consilierului Viorel Strungariu, care parcă nici agaman la Urban n-ar fi, nici indemnizație n-ar fi încasat, nici insolvență n-ar fi aprobat.

După ce Liviu Popa a susținut cauza societății, având în flanc argumentele expertului Petre Dorobanțu, și a cerut Consiliului Local să decidă soarta Urban după ce are toate datele (expertize etc.), dar o soartă care să excludă insolvența, s-au trezit consilierii din amorțeală.

Constantin Teodorescu (PNL): – De ce nu ați venit mai devreme cu situația asta, în 2014 sau în ianuarie 2015?

Liviu Popa: – Avem un plan de măsuri pe care l-am prezentat în ianuarie 2015 și pe care AGA l-a aprobat.

Viorel Ilisei (PC?): – Din 2009 până în 2014, ați mers pe pierderi, de la 4 la 12 milioane de lei. Considerați că managementul este bun?

Liviu Popa: – Noi n-am spus că managementul a fost mereu bun.

Viorel Ilisei (PC?): – Poate este vremea unor schimbări la Urban. Vina noastră, a consilierilor, este că nu am intrat mai devreme acolo!

Monica Anton (PNL): – De ce nu ne prezentați și o informare comparativă, dar pe intrare în insolvență? Poate insolvența este o variantă sustenabilă. Este insuficient material pentru a lua o decizie reală.

Viorel Ilisei (PC?): – Spuneți că mare parte din situația actuală e din cauza redevenței prea mari. În 6 ani, de ce n-ați semnalat asta, dacă nu mergea?

Liviu Popa: – Actuala conducere, care este din iulie 2014, a solicitat reducerea redevenței, de la cea uriașă, de 50% din venituri, la 12.000 pe an.

Viorel Strungariu (independent PNL via PNȚCD): – De ce nu s-a putut pune în aplicare planul de redresare până acum? Rugămintea mea este că, dacă avem expertul aici, să lămurim. Există o posibilitate de a exclude insolvența care să reiasă din calculele dvs. către CA, AGA și consilierii locali? Toți de aici nu suntem pentru a elimina Urban.

Monica Anton (PNL): – Intrarea în insolvență trebuie făcută la un anumit moment din existența unei societăți. Nu se poate intra în insolvență oricând. Dacă amânăm momentul fără argumente solide, s-ar putea ajunge în situația în care societatea să nu-și mai permită redresarea, ci să intre direct în faliment.

Viorel Strungariu (independent PNL via PNȚCD): – Noi, eu și consilierii locali, am fi pentru neintrarea în insolvență, dar propuneți dvs. ceva concret. Să nu ne judece lumea că vrem să lăsăm 80 de oameni pe drumuri.

Florin Fecic: – Hotărârea AGA este luată. Insolvența a fost deja hotărâtă. Acum este doar o informare! Discuția despre oportunitatea insolvenței este degeaba.

Aurelia Simionică (PSD): Mie mi se pare binevenită discuția, pentru că nu discutăm despre o insolvență clasică, ci una în care 95% din suma care reprezintă blocajul Urban este din contractul de concesiune, e dată de primărie. Nu este treaba noastră să ne pronunțăm pe cauzele care au dus la asta. Acum discutăm despre o datorie către primărie. Am sentimentul că, în continuare, ar trebui o concentrare de voință și de forțe, a consiliului local și primăriei, să vedem care ar fi grupul de specialiști care să rezolve situația. Urban are 11 milioane redevență și penalități către primărie, mai sunt 8 milioane de la ANAF pentru investițiile făcute de CMI Urban pentru primărie și litigii. Urban a invocat chiar prescripții. Să găsim soluția cea mai bună. Dacă mergem azi pe 11 milioane datorie la primărie și intrare în insolvență, nu știu care Consiliu de Administrație își va putea asuma un plan de reorganizare ca să stingă datoriile! Urban va trebui să vină cu un plan de redresare și să producă venituri de 2 miliarde de lei vechi pe lună, ceea ce este practic imposibil! A apărut ordonanța 77, să facem adrese la Prefectură și Consiliul Concurenței, să le cerem un punct de vedere, să mai întrebăm și pe alții. Altfel, discutăm despre un faliment cumva anunțat.

Dragoș Chitic: – Materialul informativ a venit cu puțin timp înainte de ședință, luați-l, studiați-l și fiecare consilier local poate iniția o hotărâre de consiliu. De reținut, însă, că fiecare zi pierdută înseamnă 4.000 de lei!

Liviu Popa: – 2.000!

Vasile Ouatu: – Declar închise lucrările ședinței de consiliu local!

Articolul precedentPIATRA-NEAMŢ: Manifestări de Ziua Naţională
Articolul următorGlibko şi Toskovic în topul marcatoarelor din Liga Feminină
ZCH News
Stiri din Neamt, Bacau, Suceava, Iasi, Botosani, Vaslui. Primul ziar regional din regiunea Nord Est.