reclama autocenter

Centrul de permanenta de langa Piata Bistrita

Vestea că medicii de familie sunt nemulțumiți de felul în care DSP Neamț și Casa Județeană de Asigurări de Sănătate administrează fondurile centrelor de permanență s-a răspândit repede. Medicii de familie pe care i-am întâlnit, ieri, la program au mărturisit contrariul. Şi pacienții aflați pe holurile centrelor de permanență ne-au spus că sunt mulțumiți de servicii și că până acum aceste mici „vasiliade” sunt un refugiu foarte bun, în care pacienţii sunt tratați așa cum trebuie.

Resurse sanitare suficiente

În drum spre Centrul de Permanență din Mărăței, ajungem pe strada cu acelaşi nume, unde toți cei întrebați nu au știut să ne îndrume spre unitatea sanitară. La farmaciile din zonă, ni s-a oferit explicaţia că nu se știe decât despre existența a două centre: unul în Dărmănești și altul în Precista. Ne lăsăm păgubași pentru moment și ne îndreptăm spre Centrul care se află lângă Piața Dărmănești. Am găsit-o aici, în zi de sărbătoare legală, pe dr. Carmen Zaharia, care a declarat că ”resursele sanitare sunt suficiente” și că nu s-a pus niciodată problema acoperirii serviciilor medicale. „După cum vedeți lucrăm și în sărbători legale, 24 de ore din 24 și suntem aici pentru a trata pacienții care nu au cum să apeleze la serviciile medicilor de familie sau care nu vor să aglomereze Unitatea de Primiri Urgențe. Aici asigurăm tratamente. Putem să facem o injecție pentru cineva care are de făcut un tratament. Putem să facem o perfuzie, putem să dăm un diagnostic și să stabilizăm un pacient dacă nu este foarte grav. Facem și tratamente, dar asigurăm și trierea pacienților. Mulți dintre ei vin în Centrele de Permanență pentru că suferă de o afecțiune, dar nu-și pot da seama cât este de grav. Dacă e grav merg la UPU. Unii pacienți știu deja că dacă au nevoie de o injecție aici găsesc suport la orice oră din noapte.” Despre aprovizionarea cu materiale sanitare, dna doctor ne-a spus că centrul este unul care nu a întâmpinat probleme, deoarece tratamentele nu sunt unele costisitoare, iar unii pacienți vin „pregătiți” de acasă. „Sunt persoane care își fac tratamentul la noi și vin cu seringa de acasă. E drept că sunt și oameni săraci, care nu au bani de o seringă sau nu găsesc în toiul nopții un medicament. Avem tot timpul grijă să acoperim aceste servicii, astfel încât niciun pacient să nu plece nemulțumit de la noi”, a mai adăugat dr. Zaharia. Un pacient, care se afla pe holul cabinetului, a spus că este foarte mulțumit. „Vii, ți-ai făcut injecție, ceri un sfat, ești îndrumat. Știi ce ai de făcut în continuare. Chiar și un simplu sfat te ajută enorm, în condițiile în care medicul de familie este aglomerat sau, la spital, ai de așteptat cu orele până să se uite cineva la tine”.

“Acoperim cheltuielile, iar tarifele pentru medici cresc”

De aici, am fost îndrumați către Centrul de Permanență Mărăței, care se află la sediul Asclepion lângă Forum Center. Aici, nu mai puțin de 6 pacienți primeau tratament din partea medicului de familie care era de gardă. „Trebuie să se înțeleagă de la bun început că medicii de familie au un tarif stabilit pentru o oră de lucru. Medicul nu este plătit în funcție de câte activități medicale prestează, ci în funcție de câte ore lucrează. Pot să vă spun că, până acum, stocurile pentru materialele sanitare au fost acoperite integral și că nu există nicio întârziere cu plățile. Cei 7 medici care lucrează în acest Centru de Permanență și-au primit banii la timp. Până acum, făceam necesarul pentru materiale sanitare și îl transmiteam către DSP. Decontarea se făcea prin Serviciul de Ambulanță. Situația nouă este aceea că va trebui să acoperim noi cheltuielile pentru materialele sanitare, iar tariful pentru medici urmează să crească. Este foarte simplu. Vom face necesarul ca și până acum, urmând ca din banii pe care îi vom primi prin CJAS să putem deconta tot ceea ce avem nevoie pentru a oferi tratamente corespunzătoare”, a spus dr. Doina Crețu,de la Centrul de Permanență Mărăței.

Centre fără mijlocirea autorităţilor locale

 Pe site-ul CAS Neamţ, se precizează faptul că, pentru medicii de familie care oferă servicii medicale într-un spaţiu pus la dispoziţie de primărie, toate cheltuielile de administrare şi funcţionare ale cabinetului sunt suportate de către consiliile locale. Tariful orar al medicului va crește doar cu 16,66%. Obligația medicilor de familie va consta doar în asigurarea trusei medicale. În cazul medicilor care activează într-un centru de permanență într-un cabinet pus la dispoziţie de unul dintre medicii participanţi la convenţia de asociere, suportă şi cheltuielile de administrare şi funcţionare ale cabinetului la care se adaugă şi costurile cu asigurare trusei medicale de urgenţă. În aceast caz, tariful orar se majorează cu 50%. În prezent, un medic de familie primește pentru o oră de activitate într-un Centru de Permanență 12,8 lei.

Centrele vor dispărea doar dacă medicii nu vor mai fi plătiți și dacă nu se va mai putea acoperi necesarul pentru materialele sanitare. Medicii de familie nu mai sunt constrânși de hotărârea primăriilor de a deschide centre de permanență. Dacă mai mulți medici de familie se angajează să deschidă un centru, o pot face fără mijlocirea edililor sau a consiliului local. Pacienții care doresc să ajungă la un astfel de Centru trebuie să știe că orarul este zilnic, de la 15 până la ora 8 dimineața. Se acordă îngrijiri medicale de urgență de gradul 0 și 1, în regim non-stop, sâmbăta și duminica și de sărbătorile legale.

 centru2

permanenta asclepion

Marian TEODOROF

Articolul precedentNadina Simion, pregătită de excludere din Consiliul Județean
Articolul următorPrincipesa Irina arestată pentru lupte de cocoşi