0:00

Cât ne costă RCA-ul?, ZCH NEWS - sursa ta de informații

V-a expirat polița de asigurare obligatorie auto RCA sau e pe cale să expire și aveți de gând să mai circulați cu mașina? Dacă da, sunteți obligat s-o reînnoiți, ca să nu aveți probleme cu legea. Iată câteva lucruri pe care trebuie să le știți

Indiferent la ce asigurator apelezi pentru a-ți încheia polița RCA, la întrebarea „cât costă?”, n-o să îți poată oferi nimeni un răspuns instantaneu, ci doar după câteva minute. Și asta din cauză că există foarte mulți factori în funcție de care se calculează valoarea respectivei polițe. Se ține cont de statutul posesorului – persoană fizică sau juridică – de vechimea mașinii, de vârsta proprietarului și de capacitatea cilindrică. Un alt element extrem de important care se ia în calcul îl reprezintă data înmatriculării autovehiculului. Drept urmare, prețul unei polițe RCA diferă foarte mult, putând pleca de la 200 de lei pe an și ajungând  să sară de 1.000 de lei.

Dacă le-am da crezare asiguratorilor, RCA-ul nu reprezintă o afacere. Motivul invocat? Acela că mai mult se cheltuie, decât să se încaseze. „În fiecare an, când tragem linie și facem bilanțul, vedem că valoarea sumelor încasate este cu mult sub cea a sumelor pe care le plătim pentru acoperirea daunelor produse în urma accidentelor”, spune directorul sucursalei Astra Asigurări din Piatra Neamț. De aceeași părere sunt și alți angajați din sistem, care adaugă „nu avem ce face, din moment ce asigurarea este obligatorie. Noi trebuie să-i oferim omului polița, indiferent de situație”. „De aceea se și numește obligatorie. Facultative sunt polițele Casco, dar deja intrăm într-o altă discuție”, punctează și Gelu Costinescu, inspector în cadrul unei societăți de asigurare din Piatra Neamț. Întrebarea legitimă este de ce ar prefera cineva să rămână angrenat într-o afacere, atâta timp cât este conștient că va ieși în pierdere? Probabil că pierderea pricinuită de „păguboasele RCA-uri” este acoperită din asigurările de viață și din cele pentru locuințe.

Asigurările pentru mașinile de taxi – cele mai scumpe

Revenind la polițele RCA, cele mai scumpe sunt încheiate pentru mașinile utilizate în regim taxi, pentru cele de la școlile de șoferi, curierat și catering. Motivația este extrem de simplă: cu cât circuli mai mult, cu atât ești expus mai multor pericole.

„O mașină înscrisă în circulație în urmă cu o săptămână este curată, adică, în mod normal, n-a fost implicată în niciun accident, și de aceea valoarea poliței va fi mai mică. Se aplică sistemul bonus – malus”, ne spune același Gelu Costinescu.

Tinerii de până în 30 de ani plătesc cele mai scumpe asigurări

La fel de adevărat este că poți să fii șofer de 20 de ani și să nu fi avut nici măcar o dată o zgârietură pe mașină, din vina ta sau a altuia, dar acesta este riscul pe care și-l asumă fiecare. Și dacă tot am ajuns la riscuri, trebuie spus că, în cazul persoanelor fizice, primele de asigurare cele mai mari sunt aplicate posesorilor de autovehicule care n-au împlinit, încă, 30 de ani. Și asta pentru că experiența anilor anteriori a dovedit că majoritatea accidentelor rutiere sunt provocate de tineri, care apasă prea mult pedala de accelerație, sau nu au destul de multă experiență într-ale șofatului. Un lucru demn de ținut minte: niciun asigurator nu despăgubește un posesor de poliță RCA care provoacă, din vina lui, un accident, și este sub influența alcoolului la momentul respectiv.

Fie că vrea să-și fidelizeze clienții, fie că este în căutarea unora noi, fiecare societate de asigurări vine cu oferte care de care mai tentante – reduceri de 5, 10, sau 15 la sută din valoarea primei de asigurare sau alte mici „atenții” oferite celui care-și încheie polița. Oferte sunt la tot pasul, fiecare o alege pe cea care i se pare mai convenabilă pentru propriul buget. E drept că s-a tot vorbit, la nivel național, despre asiguratori neserioși, care întârzie foarte mult plata pagubelor provocate de titularii poliței sau nu-și respectă clauzele contractuale. La fel de adevărat este și că nu puțini sunt cei care preferă să aleagă polița oferită de asiguratori mai puțin notorii pe piață, pentru că au posibilitatea de a face o economie de câțiva lei. Nu de puține ori, o asemenea alegere se poate dovedi neinspirată, pentru că, în cazul unui eveniment rutier, „economia” făcută la încheierea poliței se compensează, în mod negativ, cu timpul irosit și nervii consumați până la finalizarea reparației mașinii. Cei din service-ul auto își fac datoria, dar trebuie să-și primească banii pentru munca pe care o prestează. Bani care vin de la societatea de asigurare. Și atunci încep să apară problemele și așteptarea îndelungă, reclamațiile și procesele.

Până la urmă, totul ține de un dram de noroc, dar și de inspirația fiecărui posesor de mașină în alegerea asiguratorului.

Alex SÎRBU

Articolul precedentBursa Tânărului Cercetător
Articolul următorÎn groapă sau în urnă?