Inspectoratul de Poliție al Județului Neamț a lansat, prin Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, o campanie pentru prevenirea infracțiunilor digitale. Campania se numește „Preia controlul vieții tale digitale. Nu fi victima unor escrocherii cibernetice”, iar scopul ei este de a oferi informațiile necesare oamenilor, pentru a-și proteja datele personale, financiare și profesionale, în mediul online.

Principalele tipuri de infracțiuni întâlnite pentru furt de date sunt de tip Phishing (prin email), Smishing (prin mesaje), Vishing (prin apeluri telefonice).

Phishing (e-mail-uri tip phishing) – e-mail-uri menite să inducă în eroare destinatarii în scopul de a divulga date personale, financiare, sau de securitate. Pentru astfel de cazuri, poliția recomadă:

  • Actualizează permanent programele calculatorului, inclusiv sistemul de operare.
  • Fii extrem de atent dacă primești mesaje “din partea băncii” prin care ți se solicită date sensibile (date despre cont, parole etc.).
  • Citește cu atenție mesajele – compară adresa expeditorului cu cea din corespondențele anterioare. Verifică eventuale greșeli de exprimare.
  • Eventual, le poți retransmite băncii tale, scriind adresa.
  • Nu deschide link-urile și nu descărca atașamentele din astfel de mesaje.
  • Dacă ai dubii cu privire la o tranzacție, efectuează verificări suplimentare.

Smishing (combinație de cuvinte dintre SMS și Phishing) – mesaje pe telefon prin care vi se propune să apelați un număr de telefon sau să accesați un link prin care să ”verifici sau să actualizezi, reactivezi„ contul. De fapt, sunteți redirecționat pe un site fals sau un operator-complice, pretins a fi reprezentant al băncii. În acest caz:

  • Nu accesa link-uri, atașamente sau imagini nesolicitate, primite prin SMS de la persoane necunoscute.
  • Nu acționa în grabă. Ia-ți timp și verifică informațiile înainte de a trimite un eventual răspuns.
  • Niciodată nu răspunde unui SMS prin care ți se solicită codul PIN, parole de acces la contul de online banking ori alte credențiale de siguranță.
  • Contactează imediat banca, dacă știi că ai răspuns unui astfel de mesaj și ai furnizat detalii bancare în aceste condiții.

Vishing apeluri telefonice tip phishing (combinație de cuvinte între ”Phishing” și ”voce”) – apeluri telefonice prin care i se solicită victimei prin diverse pretexte, să-și divulge datele personale, ori să transfere bani. Pentru aceste cazuri, poliția recomandă:

  • Fii prudent cu privire la apelurile telefonice primite de la necunoscuți.
  • Cere numărul apelantului și spune-i că revii tu cu un apel.
  • Pentru verificarea identității acestuia, apelează organizația în numele căreia pretind că sună.
  • Chiar dacă îți transmit un număr la care îi poți contacta, nu considera asta ca formă de verificare a realității expuse.
  • Autorii pot găsi informații despre tine în mediul online, în special pe rețele sociale. Nu lua de bun orice telefon, doar pentru că apelantul știe câte ceva despre tine.
  • Nu transmite prin telefon codul PIN ori parola de la contul de Internet Banking. Niciodată banca nu ți le va solicita în acest mod.
  • Nu transfera bani către necunoscuți care îți solicită asta.
  • Dacă ai bănuieli, contactează banca.

A.H.