Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Judeţean Neamţ a început, astăzi, 14 februarie, Campania de informare a fermierilor despre primirea cererilor de plată pentru acest an, sub sloganul “Puternici în echipă! Depune la APIA Cererea de Plată în perioada 1 martie – 15 mai 2023”.
Fermierii vor putea depune cererea de plată doar prin accesarea aplicației IPA-Online pe internet fără a se mai prezenta la centrele APIA.
“Începând cu această Campanie, fermierii vor putea beneficia de sprijin financiar prin intervenții sau măsuri aferente sectoarelor vegetal și zootehnic, în conformitate cu Planul Strategic PAC 2023-2027, respectiv PNDR 2014-2020, sprijin finanțat de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de la bugetul naţional, denumite astfel: plăţile directe decuplate; plățile directe cuplate; ajutoare naţionale tranzitorii (plăţi din bugetul naţional). Măsurile de dezvoltare rurală pentru care fermierii pot solicita plăți compensatorii din cadrul PNDR 2014-2020 pe Măsura 10 – Agro-mediu şi climă; Măsura 11 – Agricultură ecologică; Măsura 13 – Plăţi pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice, iar din cadrul PS PAC 2023-2027 pe DR-10 – zone afectate de constrângeri naturale semnificative. Se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă se utilizează suprafeţe de teren în diferite localităţi sau judeţe. Foarte important este ca, înainte de semnarea cererii de plată pentru 2023, solicitanții să verifice încă o dată infomațiile înscrise și documentația depusă!”, a declarat Mihai Dorneanu, directorul executiv APIA Neamţ.
Fermierii trebuie să verifice, împreună cu primăria din localitatea pe raza căreia dețin terenul, situația înscrierii în Registrul agricol și să permită reprezentanţilor primăriei să transmită la APIA adeverințele privind utilizarea terenului.
Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziţia fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii cererii de plată şi să fie valabile la data depunerii acesteia.
Adeverințele emise pentru schemele din sectorul zootehnic pot fi transmise electronic prin platforma pusă la dispoziție de către APIA. Fermierii care deţin animale au obligația să se asigure că datele acestora sunt actualizate sau corectate în Baza Națională de Date (BND) (la medicul veterinar, concesionar, asociaţie sau în propriile evidenţe, dacă sunteţi utilizator SNIIA) și să se adreseze Centrului APIA în vederea completării declarației sector zootehnic în aplicația dedicată, înainte de accesarea IPA Online.
Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea documentelor aparţine fermierului şi/sau autorităţii care a emis sau atestat aceste documente, după caz.
Fermierii care sunt deja beneficiari APIA își vor actualiza la completarea cererii doar datele ce au suferit modificări față de anul anterior. Funcționarii APIA vor contacta fermierii pentru programarea acestora în vederea semnării cererii și declarațiilor atașate acesteia.
Fermierii pot semna cererile şi cu semnătura electronică. În această situație este necesar să fie anunțat (prin mesaj telefonic sau prin e-mail) funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că se dorește să se semneze electronic. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația IPA-Online la data depunerii. Angajamentele și declarațiile, parte a cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.
Informațiile detaliate pentru accesarea fiecărei intervenții sau măsuri de dezvoltare rurală, inclusiv hărțile și listele cu UAT-uri eligibile pentru fiecare dintre măsuri, pot fi consultate la Centrele APIA și pe site-ul: www.apia.org.ro.
Angela Croitoru