0:00

Bani pentru Neamţ doar pe hârtie, ZCH NEWS - sursa ta de informații

Printr-un ordin, Guvernul a suplimentat cu 300 milioane lei nivelul maxim al cheltuielilor de personal aferente bugetului general centralizat al unităților administrativ-teritoriale pentru anul 2013. Este vorba despre o suplimentare a plafonului pentru autoritățile locale care se face în fiecare an, iar sumele sunt distribuite de direcțiile de finanțe după colectarea taxelor și impozitelor. Prin acest ordin județului Neamț i-a fost alocată suma de aproximativ 13 milioane de lei.

”Banii sunt pentru cheltuieli administrative, iar modul de repartizare este stabilit de Ministerul Finanțelor, prin direcțiile județene. Acești bani nu sunt decât pe hârtie, pentru că în realitate sumele pentru astfel de cheltuieli sunt alocate de la bugetul generalizat. Dacă în ultimele luni ale anului apar cheltuieli în urma creșterii salariilor, de exemplu, se depune o documentație, se supune aprobării Consiliului Județean și Guvernului, iar abia după aceea respectivul plafon poate fi folosit, după ce se face rectificare bugetară. Banii ăștia intră de fapt în proiecția bugetară pentru anul următor. Nu sunt foarte mulți bani având în vedere faptul că în Neamț sunt 83 de unități administrativ-teritoriale plus Consiliul Județean. Dacă e să socotim, e în jur de un miliard și ceva de lei vechi pentru fiecare primărie. În plus acești bani nu există până nu se colectează taxele și impozitele locale. Dacă strângi bani din taxe ai, dacă nu, nu ai. Situația este valabilă și pentru orașe, municipii și comune. Nu este vorba de nişte bani alocaţi de către guvern către administraţiile locale, în condiţiile în care aceste sume sunt deja prinse în bugetele administraţiilor locale”, a precizat Dan Manoliu, vicepreședinte al Consiliului Județean Neamț.

”Este vorba despre o ajustare a plafoanelor de cheltuieli, la nivel național. În principiu, mărirea acestor plafoane se bazează pe solicitările de suplimentare a bugetelor pentru cheltuieli de personal a fiecărei primării, pentru reglarea unor diferențe apărute în diverse situații cum ar fi de exemplu conflictele de muncă sau creșterea salarială în momentul în care un funcționar trece de pe un post pe un post șef serviciu. Încă așteptăm, nu avem foarte multe detalii, ordinul abia a fost publicat în Monitorul Oficial, nu știm nici sume, nici nimic. Oricum nu e liber nici la angajări și nici la creșteri salariale”, a explicat Aurelia Simionică, viceprimar de Piatra Neamț.
Autoritățile locale au restrictia de a folosi 10% din bugetul care le este alocat, iar în septembrie, pe baza calculelor şi a cererilor făcute de administrația locală, Guvernul permite folosirea unei părți din această cotă de 10%. Singurul judeţ care pierde bani este Teleorman (- 9.738 mii lei), iar cele mai mari sume sunt alocate pentru București (63.932 mii lei), Cluj (peste 26.000 mii lei), Argeș (25.826 mii lei) și Suceava (25.714 mii lei). Prin această suplimentare, nivelul maxim al cheltuielilor de personal, rectificat, ajunge de la 18.336.100 mii lei la 18.636.100 mii lei.

Irina CĂLIN

Articolul precedentAnalizele gratuite – bugete străvezii şi goana după locuri libere
Articolul următorCeahlăul vrea să învingă în Giulești