masterplan autostrazi 2015Ministerul Transporturilor a făcut publice joi, 26 februarie, cele două documente cheie ale strategiei României privind investiţiile publice în transporturi pentru următorii 15 ani: Memorandumul care aprobă Master Planul General de Transport (MPGT) şi Strategia de Implementare, documentul care stabileşte prioritizarea proiectelor. În ceea ce priveşte componenta rutieră, în Memorandum este prezentat scenariul reieşit în urma analizelor, cu o ierarhizare pe bază de punctaj pentru cele 12 proiecte de autostrăzi şi 18 proiecte de drum expres. În Strategia de Implementare, însă, ordinea de prioritizare este alta, iar punctajele proiectelor au fost modificate pentru a ajusta scenariul pentru implementare, relevă HotNews.
Aşadar, în MPGT, consultantul AECOM a identificat un scenariu care se bazează pe Sustenabilitate Economică (ES) şi un al doilea scenariu care se bazează pe sustenabilitate economică şi de mediu (EES). În urma comparaţiilor celor două scenarii în MPGT, se arată că scenariul EES care implică şi componenta de mediu este cel mai indicat pentru România în vederea implementării pentru viitor.
Deşi Strategia de Implementare şi prioritizarea proiectelor a fost aprobată miercuri, 25 februarie, în Guvern prin Memorandum, aceasta încă mai poate suferi modificări până când Ministerul Transporturilor o va prezenta, împreună cu MPGT-ul la Comisia Europeană.
Autostrăzile, clasate după prioritate: Bacău – Paşcani, Sibiu – Piteşti, Comarnic – Braşov, Iaşi – Tg. Neamţ şi Braşov – Bacău

IAŞI – TÂRGU NEAMŢ, pe locul 4; TÂRGU NEAMŢ – TÂRGU MUREŞ, pe locul 10

În ceea ce priveşte Strategia de Implementare aprobată miercuri, aceasta stabileşte o prioritizare a proiectelor destul de diferită faţă de scenariul recomandat în Master Plan. Pe primul loc la autostrăzi regăsim tronsonul de autostradă Bacău – Paşcani (82,85 puncte) şi pe locul doi Sibiu – Piteşti (82,22 puncte). Pe locul trei apare autostrada Comarnic – Braşov (77,80 puncte), deşi în scenariul EES din Master Plan (scenariul recomandat), tronsonul este clasat pe locul 10 din 12 cu un punctaj de 47,80. Autostrada Braşov – Bacău apărea în MPGT pe ultimul loc. În Strategia de Implementare e pe locul 5. Pe patru apare autostrada de la Iaşi (Ungheni) până la Târgu Neamţ (72,15 puncte), iar pe locul cinci apare clasată autostrada Braşov – Bacău (69,78 puncte). De subliniat că autostrada Braşov – Bacău – apărută ca de nicăieri în ultimii ani pe agenda autorităţilor de la transporturi – apare în Master Plan, în scenariul recomandat (EES), tocmai pe ultimul loc, cu un punctaj de doar 39,78. În ce priveşte întreg clasamentul autostrăzilor din Strategia de Implementare, se poate observa că sunt câteva situaţii în care principiul continuităţii unui traseu pare că nu este întocmai respectat. Astfel, autostrada Iaşi – Târgu Neamţ apare pe locul 4, în timp ce continuarea până la Târgu Mureş e abia pe locul 10.

Drumul expres Suceava – Siret, retrogradat pe locul 5

Cât priveşte Strategia de Implementare şi prioritizarea drumurilor expres, situaţia e puţin mai asemănătoare cu ce regăsim în scenariul recomandat (EES) în Master Plan. Astfel, modificarea majoră e că pe primul loc apare Modernizarea la 4 benzi a Centurii Sud Bucureşti, faţă de Drumul expres Suceava – Siret, retrogradat pe locul 5 în strategia de implementare faţă de locul 1 in Master Plan. În rest, prioritare vin restul tronsoanelor care se suprapun peste coridorul IX de la Ploieşti până la Suceava (Siret) prin Buzău, Focşani şi Bacău. Variantele de Ocolire: Centura Timişoarei, retrogradata pe locul 5, iar cea a municipiului Râmnicu Vâlcea pe 12, deşi în Master Plan era prima.

Centura Vaslui urcată pe locul 1

În ceea ce priveşte construcţia de Variante de Ocolire (VO) o modificare mare o reprezinta clasarea pe locul 5 a centurii Timisoara, în conditiile în care în varianta scenariului recomandat în Master Plan acest proiect era pe locul 2. Pe locul secund în Strategia de implementare, apare centura Giurgiu, proiect ce în Master Plan apărea pe locul 7, iar pe locul 3 apare centura Sfântu Gheorghe (locul 11 în Master Plan). O altă schimbare majoră la prioritizare: Centura Vaslui e trecută pe locul 1, deşi în Master Plan apărea pe 9, iar centura Râmnicu Vâlcea apare clasată pe 12, în timp ce în Master Plan era pe primul loc. (ZCH NEWS)