Vosganian si Videanu

* procurorii estimează un prejudiciu de aproximativ 130 de milioane de dolari

Procurorul general al Parchetului ICCJ a solicitat, luni, Senatului și, respectiv, șefului statului declanșarea procedurilor pentru formularea cererii de începere a urmăririi penale în cazul lui Varujan Vosganian și, respectiv, Adriean Videanu, pentru complot și subminarea economiei naţionale. Vă prezentăm integral comunicatul emis, luni, de DIICOT:

”Procurorul șef al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism a solicitat Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție:

1. să sesizeze Senatul României pentru formularea cererii de începere a urmăririi penale împotriva lui VOSGANIAN VARUJAN (fost ministru al Economiei și membru al Guvernului în perioada decembrie 2006-decembrie 2008, senator în Parlamentul României în actuala legislatură, ocupând și funcția de ministru în cadrul Ministerului Economiei), sub aspectul acuzației de complot și subminarea economiei naționale prevăzute de art. 167 alin. 1 CP și art. 165 alin. 1 și 2 CP cu aplicarea art. 33 lit. a din CP, fapte comise în perioada în care acesta avea calitatea de ministru al economiei;

2. să sesizeze Președintele României pentru formularea cererii de începere a urmăririi penale împotriva lui VIDEANU ADRIEAN (fost ministru al Economiei și membru al Guvernului în perioada decembrie 2008-septembrie 2010) sub aspectul acuzației de complot și subminarea economiei naționale prevăzute de art. 167 alin. 1 CP și art. 165 alin. 1 și 2 CP cu aplicarea art. 33 lit. a din CP, fapte comise în perioada în care acesta avea calitatea de ministru al economiei.

Din referatul întocmit de către procurorii DIICOT rezultă suspiciunea rezonabilă că, în perioada decembrie 2006-decembrie 2008, VARUJAN VOSGNIAN, iar în perioada decembrie 2008-septembrie 2010, VIDEANU ADRIEAN, în calitate de miniștri ai economiei, au aprobat, semnat și susținut în Guvern un număr 6 ordine, respectiv 3 Memorandumuri, în scopul sprijinirii intereselor financiare ale grupului infracțional constituit de către învinuitul IOAN NICULAE și au utilizat SNGN ROMGAZ SA (unitate națională de interes strategic) în interesul privat al SC INTERAGRO SA, acordând discount-uri comerciale substanțiale la livrarea de gaze naturale către SC INTERAGRO SA, peste plafoanele practicate de SNGN ROMGAZ SA, precum și gaze naturale doar din producția internă, cu nerespectarea dispozițiilor legale și în condițiile în care SC INTERAGRO SA înregistra debite mari la plata gazelor consumate, cauzând un prejudiciu de aproximativ 130 milioane USD.

Activitatea grupului infracțional inițiat, constituit și coordonat de IOAN NICULAE viza fapte de natură să submineze economia națională prin folosirea SNGN ROMGAZ SA (unitate prevăzută de art. 145 CP) în direcția dorită de interesele grupului infracțional. Deopotrivă, prin acțiunile grupului infracțional a fost împiedicată desfășurarea normală a activității SNGN ROMGAZ SA creându-se astfel dificultăți semnificative în buna desfășurare a activității acestei societăți. Astfel, a fost creată o stare de fapt de natură să amenințe bunul mers al economiei naționale în domeniul gazelor naturale, dar și în ansamblu prin repercusiunile negative asupra întregii economii naționale.

Demersul miniștrilor VARUJAN VOSGANIAN și VIDEANU ADRIEAN s-a realizat în condițiile în care SC INTERAGRO SA înregistra o datorie reprezentând cca. 70% din bugetul anual al societății naționale, fiind grav afectate principalele activități ale SNGN ROMGAZ SA, societatea națională fiind transformată practic într-un furnizor al unui client privat privilegiat și fiind pus în pericol sistemul energetic național pe segmentul gazelor naturale.

În cauză există indicii și date temeinice potrivit cărora, prin activitatea miniștrilor VARUJAN VOSGANIAN şi VIDEANU ADRIEAN, respectiv prin vânzarea  preferențială către SC INTERAGRO SA a unor cantități masive de gaze naturale, această societate a fost plasată într-o veritabilă poziție de monopol pe piața gazelor naturale. Mai mult, SNGN ROMGAZ SA și MINISTERUL ECONOMIEI fiind entități ale statului cu atribuții în domeniul energetic, prin folosirea SNGN ROMGAZ SA în favoarea SC INTERAGRO SA, contrar scopului pentru care SNGN ROMGAZ SA a fost înființată, s-au creat riscuri semnificative în planul securității energetice a ROMÂNIEI.

Afectarea activității SNGN ROMGAZ SA, prin demersurile și dispozițiile miniștrilor VARUJAN VOSGANIAN şi VIDEANU ADRIEAN, în favoarea SC INTERAGRO SA, s-a concretizat, conform referatului procurorilor DIICOT, în alocarea unor resurse din bugetul public și care erau la dispoziția unei societăți naționale ce activează într-o ramură economică strategică, pentru un interes particular, deși rațiunea legii este ca aceste resurse să servească la acoperirea riscului pentru economie și populație și să le protejeze față de o eventuală situație de criză energetică, activitate de natură să submineze economia națională, prin starea permanentă de pericol în care a fost pus Sistemul Energetic Național.

În referat se mai reține că SNGN ROMGAZ SA a livrat în această manieră către SC INTERAGRO SA, gaze naturale din producția proprie în valoare de cca. 1.500.000.000 lei, respectiv cca. 500.000.000 USD, din care cca. 270.000.000 lei, respectiv cca. 92.000.000 USD reprezintă valoarea reducerilor comerciale acordate ilegal.

Astfel, potrivit referatului procurorilor DIICOT există suspiciunea rezonabilă că au fost cooptați în gruparea infracțională VARUJAN VOSGANIAN, ministrul economiei în perioada decembrie 2006-decembrie 2008 și VIDEANU ADRIEAN, ministrul economiei în perioada decembrie 2008-septembrie 2010, care au sprijinit gruparea infracțională inițiată, constituită și coordonată de IOAN NICOLAE în scopul comiterii de fapte de natură să submineze economia națională. Prin acțiunile miniștrilor VARUJAN VOSGANIAN și VIDEANU ADRIEAN a fost folosită SNGN ROMGAZ SA (unitate prevăzută de art. 145 CP) în direcția dorită de interesele grupului infracțional creându-se astfel o stare de pericol atât pentru securitatea statului cât și pentru economia națională.

Prin urmare, din actele premergătoare efectuate în cauză au rezultat indicii temeinice cu privire la săvârșirea faptelor sesizate, iar pentru stabilirea corectă și completă a situației de fapt se impune efectuarea unor acte de urmărire penală”.

Articolul precedentEPOCA DE PIATRA NEAMȚ
Articolul următorLună plină la Condor