Cu ocazia aniversării celor 15 ani de la ”implementarea în România a numărului unic de urgenţă 112”, Serviciul de Telecomunicații Speciale București a emis un comunicat amplu, cu exemple concrete și cifre statistice.
”În anul 2018, operatorii 112 au preluat 12.735.836 apeluri, mai puţine cu aproape un milion faţă de anul precedent. Apelurile de urgenţă reprezintă 45,1%, iar dintre acestea cele mai multe au fost transferate şi gestionate de Serviciul de Ambulanţă, Poliţie şi ISU-SMURD”, se arată în comunicatul respectiv.
Tot statistica spune că 54,9% dintre apeluri au fost pentru situaţii non-urgente, media zilnică fiind de peste 18.000 de apeluri. Însă două treimi din acestea sunt involuntare, făcute de cei care fie apelează din greşeală numărul de urgenţă, fie uită să îşi blocheze telefonul și, drept urmare, numărul 112 este apelat neintenţionat.
La antipod sunt apelurile prin care cetăţenii solicită sau vor să ofere diverse informaţii, care nu sunt de competenţa Serviciului de urgenţă 112 şi apeluri repetitive.
”Câteva exemple de astfel de cazuri: nu pot returna produse la magazin, este zi şi este aprinsă lumina pe stradă, doresc să îşi încarce cartela telefonică, vor să afle mersul trenurilor sau cât este ceasul, ce zi este, nu pot cumpăra o singură călătorie la metrou. Sunt doar câteva exemple de cazuri care nu sunt urgente şi, mai mult decât atât, nu sunt de competenţa Serviciului 112. În această ultimă categorie, cele mai mari procente sunt în Bucureşti, Iaşi, Neamţ, Gorj, Buzău. Un exemplu din categoria apelurilor repetitive: în primele 10 luni din 2018 o persoană din Bucureşti a apelat Serviciul 112 de 21.567 de ori”, se arată în același comunicat.
Pe locul 3 în topul celor care au sunat, constant și repetitiv, la 112 se află și un bărbat din județul Neamț, care a apelat numărul de urgență de 18.390 în primele 10 luni ale anului trecut.
”Nu putem spune din ce localitate este bărbatul respectiv și nici motivele pentru care a sunat, pentru că aceste informații pot conduce la identificarea sa”, ne-a declarat Mariana Pop, purtătorul de cuvânt al STS București. ”Am finalizat analiza pe anul 2018, iar în această perioadă administratorul SNUAU (STS) pune la dispoziția persoanelor anume împuternicite din cadrul MAI (agenți constatatori) datele necesare referitoare la aceste cazuri, pentru constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor prevăzute de lege”. (C.M.)