Joi, 9 iulie, în a patra zi de festival, pe scena „Vacanţelor Muzicale” vor urca studenţii reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ superior muzical din ţară. Pentru ediţia de anul acesta vor veni pianista Bianca Murariu şi tenorul Sergiu Coltan de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, violonista Alexandra Tănase şi violoncelistul Alexandru Totan de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, iar fagotistul Alin Dănilă va reprezenta Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi.
Seara, de la ora 21, în Piaţa Turnului, va cânta celebra formaţie de muzică veche “Anton Pann”. Acest spectacol este gândit ca noutate în cadrul programelor artistice a Vacanţelor.
Înfiinţată în anul 2004, sub coordonarea lui Constantin Răileanu, formaţia vocal-instrumentală de muzică veche „Anton Pann” reuneşte o echipă de muzicieni care au în comun pasiunea pentru cultura româneasca veche şi pentru readucerea la lumină a universului sonor specific acestui spaţiu în urma cu câteva veacuri.
Strădania echipei „Anton Pann” se concentrează pe a readuce în atenţia contemporaneităţii şi, totodată, de a valorifica repertoriul întâlnit odinioară la curţile domneşti şi boiereşti româneşti, fără a ignora, însă, muzica mahalalelor şi a satelor.
Muzica propusă nu are pretenţii exhaustive, ci reprezintă o posibilă manieră de redare şi înţelegere a muzicii vechi. Aranjamentele orchestrale sunt fundamentate pe cercetare, însă accentul cade pe oglindirea ethosului vremii şi pe vitalizarea muzicii vechi, prin suflul tineresc al formaţiei. Spaţiul românesc, ca şi cel balcanic, reprezintă o zonă de confluenţă culturală şi ideologică a Orientului cu sistemele culturale ale Occidentului, fapt care se reflectă în toate laturile societăţii româneşti. Acest sincretism cultural se manifesta vizual şi auditiv, nu doar prin manifestările de ordin social, ci si prin cele artistice, de la cele stradale, până la cele organizate în cadre specifice.
Muzica propusă de formaţia vocal-instrumentală de muzică veche „Anton Pann” îşi are sursele în manuscrisele medievale de sorginte bizantină, otomană şi apuseană, fiind influenţată de parfumul balcanic şi impregnată de folclorul şi spiritul autohton.
Manuscrisele utilizate provin din codexurile si culegerile unor compozitori consacrati (Ioan Caianu, Dimitrie Cantemir, Petros Peloponesios, Anton Pann, I.G. Zographou Keibeli, George Ucenescu ş.a.), dar si din bibliotecile unor asezaminte si locasuri de cult.
Aranjamentele orchestrale şi conceptul sonor aparţin lui Constantin Răileanu, fondator şi lider al formaţiei şi sunt rodul cercetărilor şi experienţei acumulate de-a lungul anilor de studiu. Instrumentele utilizate de către membrii formaţiei provin din spaţiul oriental (al-ud, saz, ney, bendir, caval, davul etc.), dar şi din spaţiul occidental (vioara, clarinetul…).
Un element important, specific formaţiei „Anton Pann”, este actualizarea şi însufleţirea muzicii vechi pentru a o face cât mai accesibilă marelui public.