Nemțeanul Dănuț Andrușcă, propunerea PSD pentru Ministerul Economiei, a trecut astăzi de comisiile reunite ale Parlamentului (după cum ați putut citi aici). Declarațiile sale, cu trimitere repetată la programul de guvernare al PSD, au fost deja prezentate în mai multe materiale de presă (vezi aici, aici, aici și aici).
Ce este de reținut la momentul unui eventual bilanț, greu de estimat având în vedere viteza cu care se schimbă guvernele și miniștrii la PSD?
În primul rând, că vor intra 8 (opt) miliarde de euro în economia națională în următorii trei ani, prin Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, care ”va duce, printre altele, la apariţia a numeroase fabrici, în agricultură şi industrie, dar şi la capitalizarea unor firme, precum TAROM, CFR, Şantierul Naval Constanţa, CEC, Nuclearelectrica, astfel încât acestea să îşi poată extinde activitatea sau, după caz, să achiziţioneze noi capacităţi: flote de avioane, nave, garnituri de tren”.
Aproximativ 3 miliarde ar merge spre investiții în sănătate, ”prin construcţia unui spital republican şi a opt spitale regionale, valoarea totală finanţată din fond fiind estimată la 3,1 miliarde de euro”.
Tot din banii adunați la acest Fond ar urma să demareze construcția de autostrăzi, altele decât cele unde se vor utiliza fonduri europene. Nu putea lipsi autostrada Iași-Târgu Mureș, care ar urma să treacă prin Târgu Neamț, orașul de baștină a lui Andrușcă. Plus Timișoara-București și Iași-București.
Alte trei miliarde de euro vor avea în vedere construcţia de autostrăzi şi căi ferate rapide, având prioritate ”autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020”, a afirmat Andruşcă. Bani ar urma să vină și prin parteneriatele cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), interesate de subiect.
Dacă mai adăugăm promisiunea dezvoltării de căi ferate rapide, investițiile în industria de apărare și apariția de noi fabrici și uzine, nu ne rămâne decât să așteptăm, cu ochii pe calendar, să vedem creșterea numărului de macarale active pe km pătrat de pământ românesc. Și să reamintim că promisiunile fapte așteaptă, iar drumul de la sublim la absurd în acest domeniu este extrem de greu de sesizat. (V.B.)