Un proiect de lege, care-și propune ”modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul ordinii şi siguranței publice”, a dat ocazia unor polițiști rutieri și polițiști de ordine publică să puncteze cele mai importante modificări. În esență, este vorba despre drepturile și obligațiile cetățeanului atunci când vine în contact cu un om al legii, dar și despre introducerea în lege a unor proceduri, care până acum erau doar cu caracter intern. Modificarea cea mai importantă se referă la apariția a 3 noi infracțiuni. Prima se referă la continuarea scandalului și după ce polițistul l-a avertizat pe ”protagonist”, dar acesta tulbură ”folosința locuinței locatarilor dintr-un imobil”. Răsplata: închisoare de la 3 luni la 2 ani. A doua este împiedicarea polițistului de a constata o infracțiune în flagrant, a legitima sau a controla bagajele sau mașina unei persoane și a interveni pentru ocrotirea cuiva aflat în pericol. Pedeapsa: amendă sau închisoare de la 6 luni la 3 ani. Și a treia, care se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă, este ”întrebuințarea în public de cuvinte, expresii ori gesturi jignitoare sau obscene în mod nemijlocit la adresa unui organ de urmărire penală sau de ordine publică, aflate în exercitarea atribuțiilor de serviciu”.
Polițiștii prezenți la conferinţa de presă, organizată astăzi, 17 noiembrie, la sediul IPJ Neamț, s-au referit și la cele două mituri în care crede cetățeanul cu drepturi: ordinul de serviciu și mandatul.
Ordinul de serviciu este un document cu caracter intern, care se folosește doar pentru misiuni și la plecarea în concediu. Polițiștul are competență teritorială oriunde în județul în care-și desfășoară activitatea și nu trebuie să prezinte nimănui niciun ordin de serviciu. Obligațiile polițistului rutier sunt de a se prezenta, de a-i spune conducătorului auto care este motivul pentru care l-a oprit și, abia după aceea, de a-i cere actele la control. Cu toate acestea, zilnic, polițiștilor rutieri li se cer ordinele de serviciu, pentru că oamenilor le-a intrat în cap că ”așa se face”.
”Noi suntem obligați, și întotdeauna ne-am conformat, să punem la dispoziția instanței tot ceea ce ni se cere când un contravenient contestă sancțiunea”, a precizat comisarul șef Paul Tablan, șeful Poliției Neamț. ”În instanță prezentăm și verificarea metrologică a aparatului radar, și înregistrarea video, dar în instanță, nu în stradă”.
Al doilea mit este mandatul, multă lumea trăind cu impresia că polițistul nu are voie să intre pe proprietatea nimănui fără mandat. Există, însă, cazuri speciale în care polițistul nu are nevoie de mandat și acestea vor fi menționate în lege, în situația în care proiectul va căpăta acest caracter. Dacă există indicii că într-un anumit spațiu se află o persoană decedată, o persoană a cărei viață sau integritate corporală este pusă în pericol, autorul unei infracțiuni flagrante sau al unui act terorist, polițistul are dreptul să intre fără mandat.
În privința legitimării și conducerii la sediu a oamenilor cărora nu li s-a putut stabili identitatea, legea stabilește că doar femeile însărcinate, persoanele cu invaliditate și copiii nu pot fi încătușați. În rest folosirea forței, după avertismentul obligatoriu, este legală.
Întrebat cum arată balanța purtare abuzivă-ultraj la nivelul Poliției Neamț, comisarul șef Tablan a răspuns că ultrajul este în scădere, dar reclamațiile de abuz sunt la ordinea zilei, însă o mică parte se confirmă. (C.M.)