0:00

Managementul poftit pe ușa din dos a școlilor, ZCH NEWS - sursa ta de informații

* tendința este ca directorii să fie manageri
* managerii nu trebuie să fie obligatoriu recrutați din rândul cadrelor didactice
* în acest context au intrat în „ring” firmele de consultanță, care au găsit cel mai potrivit teren pentru încheierea de contracte

În județul Neamț, directorilor de școli li se cere tot mai des să facă management de calitate și să dea mâna cu primarii pentru ca unitățile pe care le conduc să fie în acord cu cerințele învățământului, bineînțeles, tot de calitate. Totul începe de la exemple, iar cele mai multe au fost prezentate în diversele întâlniri dintre reprezentanții Inspectoratului Școlar Neamț și directorii școlilor. Tendința este aceea ca, în viitorul nu prea îndepărtat, directorii să fie manageri, iar managerii să nu fie în mod obligatoriu recrutați din rândul cadrelor didactice, deoarece rolul responsabililor de școli va fi acela de „a face plinul” unităților de învățământ, astfel încât acolo să nu existe lipsuri. Cum se predau lecțiile de management în teren? Deocamdată după ureche, dar directorii care au mirosit „trendul” au început să se specializeze, cu acte în regulă. Totul a început în 2005, când prin ordinul 946 al Ministerului Finanțelor Publice s-a aprobat „Codul controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entitățile publice și pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial”, așa cum se arată în actul oficial, având în vedere angajamentele asumate de România în cadrul negocierilor cu Uniunea Europeană.

Piață de desfacere pentru contracte

Motivul implementării unui astfel de sistem managerial de control intern a fost acela de a asigura o bună gestiune a fondurilor publice și a patrimoniului public. La unele din școlile din Neamț legea a început să fie pusă în aplicare de anul trecut. Ordinul ministerial a fost modificat și răsaprobat, ultima reactualizare fiind făcută prin Hotărârea Nr. 1086 din 11 decembrie 2013, publicată în “Monitorul Oficial” Nr.17 din 10 ianuarie 2014. Practic din acel moment toate instituțiile publice au termen ca în 90 de zile să elaboreze norme proprii privind exercitarea auditului public intern. În acest context au intrat în „ring” firmele de consultanță, care au găsit cel mai potrivit teren pentru încheierea de contracte. Pe motiv că în cele mai multe din instituțiile publice nu există oameni specializați, capabili, care să implementeze un sistem managerial cu multiple cerințe contabilicești, bugetare și financiare. Școlile din Neamț au fost curtate de anul trecut și o bună parte din ele au încheiat contracte cu firme de consultanță pentru implementarea Sistemului de Control Managerial Intern (SCMI).

„Sistemul trebuie implementat obligatoriu începând de anul acesta. În Neamț s-a început de anul trecut. El poate fi implementat de o firmă de consultanță care are oameni specializați, dar poate fi implementat și de oamenii din școli. Pentru cei din urmă, marele dezavantaj este că le trebuie foarte multe cunoștințe legate de contabilitate, de finanțe, iar mulți dintre ei nu le au. O parte din directorii școlilor din Neamț au semnat cu firme de consultanță, dar în același timp au început să facă și cursuri de specializare de auditor pentru ca, în viitor, să nu mai plătească firmelor de consultanță”, a spus Ioana Moga Tudoran, membră în comisia de implementare a SCMI, din cadrul IȘJ Neamț.

Prof. Viorel Stan, inspector școlar general al IȘJ Neamț, spune că instituția de care răspunde s-a „gospodărit” și are o persoană angajată care se ocupă de implementarea sistemului, astfel încât nu a fost nevoit să apeleze la serviciile contracost ale unei firme de consultanță.

Mai avem nevoie și de manageri

Pentru multe unități, banii necesari pentru acest „implant” reprezintă o reală problemă. La una din întâlnirile dintre reprezentanții firmei de consultanță SC Anderssen Consulting Group SRL cu directorii de școli din Piatra Neamț și zonă s-a discutat deschis despre ceea ce era mai „important”: banii necesari pentru încheierea de contracte.

„Vă rugăm să vă duceți și la Primăria Piatra Neamț să încercați să încheiați cu ei contracte și să le spuneți că ați încheiat și cu școlile. Și să le spuneți că avem nevoie de bani pentru a achita contractele, că pe noi nu ne cred. Ne ducem fiecare în parte și ne fugăresc pe motiv că nu sunt bani”, a spus prof. Mariana Paleu, directoarea Liceului „Gheorghe Cartianu” din Piatra Neamț.

În realitatea, primăriile nu sunt obligate să achite bani pentru contractele încheiate de școli, dar o pot face. Un exemplu este Târgu Neamț, unde firma SC Anderssen Consulting Group SRL a prins „rădăcini” multe. Pe lângă o parte din școli, unde finanțările pentru contracte vin de la primărie, însăși Primăria Târgu Neamț plătește specialiști de la Anderssen care să le facă „ordine” în acte.

Despre prețuri?

„O să negociem cu fiecare dintre unitățile școlare pentru a stabili un preț. Fie că e vorba de 4.000 de lei pe lună, 8.000 sau 10.000. Depinde de capacitatea unității școlare, resursa umană, materială. Variază”, a spus Marin Costia, reprezentant al firmei Anderssen, prezent la o întâlnire cu directorii școlilor din Piatra Neamț.

În cazul școlilor cu buget limitat, implementarea sistemului de management se va face, dar cu oamenii „nespecializați”, angajați ai unităților. Repercusiunile ar putea apărea doar dacă în urma unei vizite făcute de un auditor extern s-ar descoperi nereguli care contravin celor 25 de standarde de management impuse de lege. Deocamdată, propovăduirea firmelor de consultanță se face după modelul firmelor de asigurare care „amenință” că dacă nu implementează corect sistemul de management, directorii riscă amenzi în valoare de până la 5 salarii… directoriale. Deci, încheierea unor noi contracte bune de învârtit bani se impune.

Marian TEODOROF

Articolul precedentUichend cu chiuituri
Articolul următorBogdan Sava, locul al III-lea la Cupa “Balta Albastră”