Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, propune în „Raportul QX”, publicat pe 8 mai 2025, reglementarea modului în care se poate face învățământul acasă în România.
Ce este homeschooling?
Homeschooling înseamnă că elevul nu merge la cursuri într-o școală, ci învață acasă, cu ajutorul părinților sau al altor persoane. Chiar dacă nu merge la școală fizic, elevul parcurge materia din programă, iar progresul său este monitorizat de o școală desemnată. În multe țări este acceptat legal, dar în România nu există încă o reglementare clară.
Ce propune ministrul?
Homeschooling-ul ar putea fi acceptat numai în anumite cazuri speciale și doar dacă sunt îndeplinite mai multe condiții. Părinții care doresc acest lucru vor trebui:
- să facă o cerere scrisă către inspectoratul școlar;
- să dovedească faptul că persoana care predă copilului are un nivel bun de educație;
- să prezinte un plan clar de învățare, cu zile, ore, manuale și metode de predare;
- să colaboreze cu o „școală umbrelă”, care va urmări dacă elevul învață.
Această școală poate fi fie cea de care aparține copilul, fie Centrul Național de Incluziune Digitală (CNID).
Cum va fi verificat copilul?
Înainte să înceapă școala acasă, copilul va fi evaluat de specialiști (psihologi sau profesori) pentru a vedea ce nivel are. Apoi:
- părinții trimit rapoarte anuale despre ce și cum a învățat copilul, în conformitate cu programa școlară;
- raportarea include și măsuri pentru prevenirea izolării sociale, cum ar fi participarea la activități extracurriculare;
- copilul este evaluat în fiecare an de către profesori ai școlii „umbrelă”;
- aprobarea se reînnoiește o dată la 3 ani.
De ce se dorește această reglementare?
Ministrul spune că este important ca toți copiii să beneficieze de o educație structurată și să aibă contact cu mediul educațional, chiar dacă nu frecventează fizic școala. Homeschooling-ul nu este văzut ca o soluție pentru toată lumea, ci doar ca o variantă de rezervă, pentru situații speciale. În aceste cazuri, copilul rămâne în evidența unei instituții și este evaluat periodic, pentru a se verifica dacă parcurge corect materia prevăzută de sistemul de învățământ.
Alexandru Andrieș