În timp ce românii sunt preocupați de Jocurile Olimpice, sunt în concedii sau își fac cumpărături pentru toamnă, Guvernul României adoptă legi sau lansează proiecte de lege care au un impact semnificativ în societate. După amplasarea radarelor fixe, dintre care două în Neamț, și controversata OUG nr. 84/2024 (detalii aici), vineri, 26 iulie 2024, Ministerul Administrației, Dezvoltării și Lucrărilor Publice a lansat un proiect de hotărâre de guvern care vizează limitarea mobilității urbane prin instituirea Zonelor cu Niveluri Reduse de Emisii.
Conform proiectului, proprietarii de autovehicule care nu îndeplinesc anumite standarde de emisii nu vor mai putea intra în aceste zone decât dacă achită o taxă specifică. În caz contrar, aceștia vor fi sancționați cu amenzi de 300 de lei pentru prima abatere, iar dacă termenul legal de plată al amenzii este depășit, penalitățile vor crește la 500 de lei pe zi. Prevederile hotărârii nu se aplică vehiculelor istorice, celor din sistemul național de apărare și securitate, precum și vehiculelor de intervenție și celor aparținând persoanelor cu domiciliul sau rezidență în interiorul acestor zone.
În proiect sunt descrise două tipuri de Zone cu Niveluri Reduse de Emisii:
- Cu tarife de acces pentru autovehicule. Plata se va face online și vor fi implementate sisteme de control al accesului
- Cu reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de emisii, cu supraveghere video.
Scopul instituirii acestor zone este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului și la protecția sănătății publice. Acest proiect vine în contextul strategiei europene de a reduce poluarea până în 2050. Nu putem să nu ne amintim cu această ocazie de măsura implementată în România anilor ‘80, aceea de a permite circulația autoturismelor alternativ în zilele de duminică în funcție de numărul de înmatriculare, par sau impar.
Așa cum sunt ele definite de regulamentele la nivel european, autovehiculele vor fi evaluate în funcție de următoarele clase:
a) clasa 1– vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
b) clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
c) clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
d) clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
e) clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
f) clasa verde – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.
Proiectul de HG a fost publicat în dezbatere publică și urmează să fie supus consultării societății civile. După finalizarea acestui proces, proiectul va intra în Ședință de Guvern pentru aprobare și va deveni act normativ.
A.T.