Anunțată cu mare entuziasm ca fiind o oportunitate de dezvoltare a micilor afaceri de familie în satele de pe principalele rute turistice, înființarea punctelor gastronomice locale n-a avut impactul scontat în Neamț.

Până acum, nici un nemțean nu s-a grăbit să-și autorizeze și să-și amenajeze acasă un mini-restaurant în care turiștii în drum spre Masivul Ceahlău, spre mănăstiri, să se bucure de gustul bucatelor tradiționale, pregătite de gazdă. Ideea afacerii gastronomice de familie a fost prezentată celor interesați la o serie de întâlniri organizare de Direcția Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Neamț, în 15 comune, de pe Valea Muntelui și din zona Târgu Neamț, Piatra-Neamț, la finele anului trecut. 70 de persoane au luat parte la aceste discuții, pentru a afla ce presupune autorizarea punctelor locale gastronomice și ce înseamnă concret derularea afacerii. Dar, totul a rămas în acel stadiu.

Motivul pentru care aceste afaceri n-au prins la Neamț ține de un inconvenient major semnalat de cei care ar fi vrut să se autorizeze. „Marea majoritate a celor care s-au arătat interesați au invocat faptul că la noi, în județ, turismul este unul sezonier, afluxul de turiști fiind înregistrat în perioadele tradiționale din an: la Paște, la Crăciun și la alte sărbători mari de peste an. Iar faptul că trebuie să se aprovizioneze cu materii prime doar de la unități autorizate, în loc să poată pregăti meniul cu ceea ce cultivă și crește fiecare în propria gospodărie a fost o altă problemă ridicată”, ne-a declarat dr. Constantin Lipan, directorul executiv adjunct al DSVSA Neamț.

Iată cum ideea potrivit căreia județul Neamț este o perlă a turismului din regiune, de la cel balnear, la cel monahal, cultural sau montan, rămâne doar la nivel de teorie când vine vorba de promovarea specificului local prin ceva mai mult decât tipărirea de pliante. (C.I.)