* AJOFM declară oficial că, în 2013, nu a organizat simpozioane sau conferinţe, pentru că nu a dispus de buget
* doar spre sfârşitul lui 2013 au avut loc două astfel de evenimente la care am şi fost invitaţi, noi cei din presă
* “Cheltuielile ocazionate de acest eveniment (conferinţa de presă de Valentine’s Day – n.r.) au fost suportate personal de către directorul instituţiei”

ajofm neamt sediu ajofm neamt sediu

Una dintre curiozităţile legitime ale jurnaliştilor, în special a celor din plan local, este modul în care se cheltuiesc fondurile publice de care dispun autorităţile locale. Aici intră, desigur, şi cheltuielile pe care instituţiile bugetare le fac lună de lună denumite, parte din ele: cheltuieli de protocol. Sunt informaţii pe care cetăţenii oricărui oraş sunt îndreptăţiţi să le cunoască prin intermediul presei.

În mod total aleatoriu am ales, pentru început, Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă Neamţ şi-am întrebat: Care este criteriul în baza căruia se alege un anumit hotel din centrul oraşului drept loc de desfăşurare a conferinţelor de presă organizate de AJOFM Neamţ? Cât costă închirierea unei săli pentru un astfel de eveniment? La ce costuri se ridică aceste cheltuieli la nivelul anului 2013 şi din ce buget sunt ele suportate?”

Iată răspunsul semnat de conducerea AJOFM Neamţ: “Bună ziua, referitor la solicitarea dumneavoastră vă comunicăm că în anul 2013, AJOFM Neamţ nu a organizat niciun eveniment (întâlniri, simpozioane, conferinţe,etc) care să presupună cheltuieli de protocol, deoarece nu avem un buget alocat.”

Totuşi, doar spre sfârşitul lui 2013 au avut loc două astfel de evenimente la care am şi fost invitaţi, noi cei din presă. Penultimul, în noiembrie anul trecut, cu titlul de “Oferta formativă îmbunătăţită pentru centre eficiente POSDRU”. A fost, de fapt, conferinţa de închidere a proiectului. Ce-i drept, fără mâncare şi băutură. Totuşi, cine a plătit conferinţa dacă AJOFM susţine că n-a făcut-o? Cine-a achitat închirierea sălii? Dar echipamentul necesar bunei desfăşurări a evenimentului?

Şi pe 31 ianuarie la începutul acestui an a mai avut loc o conferinţă de presă la acelaşi hotel de multe stele din buricul târgului în care au fost prezentate rezultatele proiectului “Complex de măsuri active în mediul rural”. Seria evenimentelor organizate de AJOFM Neamţ a culminat cu cea din 14.02.2014.

„400 de lei sala. Nu facem discount pentru instituţii publice”

Am sunat şi la hotel să întrebăm dacă organizează acţiuni caritabile sub formă de conferinţe de presă pentru instituţiile locale “fără buget alocat” iar răspunsul a fost negativ: “Închirierea unei săli de conferinţe, pe o durată de 3 ore, de exemplu, cu până în 150 de invitaţi costă 400 de lei. În aceşti bani, sala va fi complet echipată: de la videoproiector până la sonorizare şi internet wireless. Nu există tarife preferenţiale şi nici favoruri pentru persoane fizice, juridice sau instituţii publice, altele decât cele de care v-am spus deja“, ne-a confirmat un reprezentant al hotelului.

Asta în condițiile în care recent, mai exact nu mai departe de săptămâna trecută, am participat la un alt simpozion legat de anumite proiecte în derulare semnate de AJOFM Neamț. Din nou, prezentarea a avut loc la același cel mai luxos hotel din Piatra-Neamț. De această dată, însă, informațiile au fost prezentate și cu mâncare și băutură pentru presă și restul participanților: de la saleuri la prăjituri și sandvișuri, stinse cu apă plată la 0,25 litri, suc, cafea și ceai.

Din calculele noastre, pentru 30 de persoane, costurile de protocol pentru organizarea unui astfel de eveniment ar ajunge la aproximativ 450 de lei. Plus închirierea sălii ar însemna costuri estimative de 950 de lei. Din ce fonduri au fost suportate toate aceste cheltuieli? Vine şi răspunsul, tot pe cale oficială, semnat de AJOFM Neamţ:
“Conferinţa de presă din data de 14.02.2014 a fost organizată la iniţiativa Directorului Executiv al AJOFM Neamţ, care a dorit ca această întâlnire să fie într-un cadru mai puţin formal, la un sfârşit de săptămână, în vederea asigurării unui climat plăcut în discuţiile cu ziariştii din mass-media locală. Cheltuielile ocazionate de acest eveniment au fost suportate personal de către directorul instituţiei. Rămâne la latitudinea dumneavoastră dacă s-a reuşit acest lucru.”

chirila ajofm

Întâlnire în cadru plăcut. Cheltuieli suportate de director

Dacă s-a reuşit? Desigur. A fost un succes total. Acum sincer: câţi şefi de instituţii publice locale mai fac acest lucru? Câţi şefi mai hrănesc presa şi invitaţii din buzunarul propriu? Potrivit ultimei declaraţii de avere afişată pe site-ul instituţiei, dl. Daniel Chirilă a încasat de la AJOFM Neamţ 9.375 de lei. Pentru doar două luni de şefie. Asta înseamnă un salariu lunar de 4.687 de lei pe lună. Deci, o cheltuială nu foarte mare pentru asemenea leafă.

Vă mulţumim, cu această ocazie, dle. Chirilă, pentru sandviş-uri, apă, prăjituri, cafea şi suc şi sperăm ca şi alţi directori de instituţii să fie la fel de filantropi când vine vorba de banii lor şi de răspândirea informaţiilor publice în presă.

Ioana HAGI-STAN

Costuri minime şi modeste pentru o conferinţă de presă cu 30 de persoane

Sandvişuri – 50 de lei
Suc – 100 lei
Apă – 100 lei
Saleuri – 40 de lei
Prăjituri – 60 de lei
Cafea – 50 lei