Primul magazin autonom din rețeaua globală Penny, deschis în luna mai a acestui an pe bulevardul Iuliu Maniu din București, ridică întrebări despre viitorul retailului modern și direcția în care acesta se îndreaptă. Cu o tehnologie de ultimă generație și o experiență complet automatizată, magazinul atrage aproximativ 7.000 de vizitatori săptămânal, însă el aduce și discuții despre implicarea socială a marilor companii și relația lor cu forța de muncă umană.
Un concept inovator, dar la ce preț?
Supermarketul Penny, cu o suprafață de 394 mp, este mai mic decât cele standard și oferă 2.400 de produse, fără a avea casieri. Clienții trebuie doar să se așeze într-un chenar special pentru ca lista cumpărăturilor să fie generată automat și să achite la una dintre casele de tip self check-out. Plata se face exclusiv cu cardul.
Totuși, lipsa casierilor înseamnă și mai puține locuri de muncă, automatizarea fiind un cuvânt care dă fiori celor care sunt îngrijorați că ar putea fi înlocuiți cu un calculator.
Tehnologia în prim-plan, oamenii în plan secund?
Sistemul tehnologic este susținut de 523 de camere de supraveghere, 200 de unități de procesare a imaginilor și o integrare cu software ERP, fiind dezvoltat în colaborare cu Trigo Vision. Dezvoltarea magazinului a implicat 80.000 de ore de muncă și o echipă formată din 50 de angajați, incluzând IT-ști și studenți. Cu toate acestea, implementarea magazinelor autonome ar putea înlocui aproximativ 4-6 casieri pe unitate, ceea ce, extins la cele 416 magazine Penny din România, ar însemna peste 2.000 de locuri de muncă eliminate doar la această rețea de retail.
Ce impact are acest model asupra comunității?
„Fiind un magazin de proximitate, într-o zonă de birouri, dar și foarte aproape de Universitatea Politehnica, magazinul atrage clienți care vor să își facă rapid cumpărăturile și răspunde foarte bine acestei nevoi a lor”, a declarat Daniel Gross, CEO Penny România (sursa: economica.net). Deși acest format răspunde nevoilor moderne de eficiență, rămâne de văzut cum va evolua percepția publicului asupra acestui tip de retail.
Un pas în viitor sau o schimbare discutabilă?
Momentan, magazinul este încă în faza de testare, lanțul de magazine Penny spunând că va ține cont de feedback-ul consumatorilor.
Totuși, aparentul succes comercial al acestui magazin pune în lumină un aspect mai larg: dacă marile companii, care generează profituri importante, nu alocă resurse pentru a angaja oameni într-un domeniu atât de vast, cum vor arăta perspectivele de angajare în perioada viitoare?
Alexandru Andrieș
Foto: ilustrativă