aleho
pietricica turism

ioan chelaru

”Harnicii” din Parlament – Ioan Chelaru

 Ideea de a trimite în Parlament reprezentanți care să ducă mai departe nevoile comunității este cea care stă la baza votului uninominal. Mecanismul funcționează – sau ar trebui să funcționeze – în felul următor: după o confruntare electorală, oamenii dintr-o zonă aleg un candidat, pe cel care vine în fața lor cu cel mai bun (sau cel mai convingător) program pentru ei și zonă. După ce trec alegerile, candidatul respectiv urmărește să pună în practică, în primul rând, programul propriu, dar și ce mai poate lua bun de la contracandidații săi. După prima sesiune, o analiză a activității parlamentarilor din Neamț, raportată la nevoile județului, este, credem, de bun augur. Atât pentru alegători, cât și pentru aleși. Primii, să-și aducă aminte de promisiunile făcute, nu numai de sacoșele promoționale, ultimii de misiunea cu care au fost învestiți. Ca o concluzie preliminară, cu riscul de a greși foarte puțin, putem spune că parlamentarii nemțeni s-au aplecat puțin, unii deloc, asupra problemelor comunităților locale și mai mult asupra unor probleme generale, cu impact de imagine și generatoare de posibile avantaje. Trebuie să nu uităm că, de multe ori – dacă nu de cele mai multe ori -, ei sunt și încorsetați de disciplina de partid. Așa că semnează inițiative legislative la grămadă, după cum vine ordinul de la șefi. Am început serialul nostru cu senatorii de Neamț, urmând să continuăm cu deputații. Alfabetic, ca să nu supărăm partidul.

 Ioan Chelaru este senator (re)ales în colegiul uninominal 2 din Neamț. Cu un CV impresionant, atât profesional, cât și politic, social-democratul aflat la al treilea mandat în Senatul României are toate șansele ca, după experiența 2012-2016, să intre în istorie ca fiind unul din tații noii Constituții, asta dacă nu cumva cineva se hotărăște să o sugrume în fașă.

În cele 6 luni scurse de la depunerea jurământului, Ioan Chelaru a muncit nici prea-prea, nici foarte-foarte, nici prea mult cât să intre în clasamentul fruntașilor, nici prea puțin cât să fie luat în vizor de ONG-urile care îi mai caută pe parlamentari la (in)activitate. Analiza datelor oficiale ale Senatului relevă că Ioan Chelaru, prin munca depusă, este al 11-lea ”hărnicuț” din cei peste 170 de colegi de-ai săi. Într-un clasament al senatorilor de Neamț, Chelaru se află sub Bumbu, dar peste Cadăr și Țapu. Rațiunile care-l plasează pe acest loc derivă din cele 10 inițiative legislative pe care le are semnate, două declarații politice, o întrebare și 12 luări de cuvânt în plen (cu tot cu jurământul de credință). Nu are interpelări la adresa miniștrilor (probabil discută problemele față-n față, la PSD), nu l-a interpelat pe primul ministru (ar fi fost culmea!).

 * Inițiative în grup

 Propunerile legislative în care apare semnătura dlui. Chelaru sunt, în principal, idei de grup. Uneori grup USL, de cele mai multe ori grup PSD. Așa avem în dezbaterea Senatului ideea modificării ordonanței care stabilește salariile bugetarilor pe 2013 (semnată, la pachet, de o samă de senatori și deputați PSD), modificarea și completarea legii privind alocația de stat pentru copii (iscălită pe USL, de data asta), modificarea legii dialogului social (tot pe USL, semnată cam de-o treime din parlamentari), modificarea legii privind tichetele de masă, completarea legii privind veniturile personalului plătit din fonduri publice, modificarea Codului Fiscal, a legii vânătorii și completarea legii nr. 1/2000, care are în vedere reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor și pădurilor solicitate în baza legilor funciare (inițiativă la care, prin iscălitură, s-au unit toți parlamentarii de Neamț, indiferent de culoare politică). În activitatea senatorului Chelaru, cireașa de pe tort este propunerea de revizuire a Constituției. Nu a inițiat-o el singur, ci împreună cu colegii de USL, dar s-a implicat corespunzător experienței de jurist pe care o are, fiind și membru al comisiei special înființate pentru asta.

 * Poșete și constituții

După o lungă pauză în declarații politice de la tribuna Senatului (de la ”Goodbye, Schengen, rămâi cu bine, Un vis cam îndepărtat”, din 21.09.2011), Ioan Chelaru n-a mai zis nici pâs până în martie 2013. Nici n-ar fi avut de ce, între timp PSD a ajuns la putere și s-a ocupat cu guvernarea. Pe 12 martie 2013, senatorul Chelaru comite totuși o declarație politică pe tema politicii interne, în care își dă cu părerea pe alegerile interne ale colegilor din PDL. Sub titlul savuros ”În România vrednică, buldogii latră și poșetele trec”, senatorul romașcan analizează ”înălțimea tocurilor de 10 cm” în dreptul doamnei Elena Udrea și candidatura Monicăi Macovei (”această alintată Ioana D’Arc a politicii românești”), plus moțiunea ”reformiștilor” din PDL (”poate i-aș fi dat mai multă crezare (…) dacă nu ar fi părut scrisă de un elev de clasa a IV-a, și acela corijent”). ”Corijența” – sau corigența, cum îi place Academiei Române să spună, ar fi de aplicat la întreaga clasă politică, dar aici discuția e mai lungă ca dezbaterile pe Constituție. Care Constituție este al doilea subiect abordat de senator în declarațiile sale politice: pe 26 martie, vorbind de modificarea Legii Fundamentale a țării, Ioan Chelaru dă două bucăți din voleu spre Cotroceni: ”Despre realitate și ficțiune în revizuirea constituțională băsesciană”. După aceste dovezi de gândire legislativă la nivel macro, aplicabil tuturor românilor, Ioan Chelaru și-a amintit că este totuși parlamentar de Neamț.

  * Ministru PNL-ist interpelat la Gardă

 Singura interpelare adresată de Ioan Chelaru îl are ca destinatar pe ministrul PNL al Finanțelor Publice, Daniel Chițoiu. Evident, fără nicio legătură cu tensiunile pe care presa le speculează că ar exista în USL. Pornind de la ”o situație îngrijorătoare a firmei SC Your Friend SRL care își desfășoară activitatea în comuna Cordun, județul Neamț”, aflată într-un proces comercial cu o firmă din Bacău, senatorul Chelaru se interesează la Chițoiu despre modalitățile prin care Ministerul Finanțelor se asigură că nicio instituție din subordine – în cazul acesta Garda Financiară Bacău – nu își depășește atribuțiile sau, eventual, să le combine cu interesele politice. Asta pentru că, spune Ioan Chelaru, firma din Cordun a început să fie călcată de Garda de la Bacău imediat cum a intrat în litigiu cu societatea băcăuană. Ministrul i-a răspuns că Your Friend e pe lista unor controale încrucișate și i-a potolit senatorului patriotismul local, precizându-i că societatea aparține unor irakieni, deloc cooperanți cu ”organele de control”, și că au în Bacău sediul principal și vreo 4 sedii secundare, iar la Cordun au doar un punct de lucru.

 * Constituția care ne doare

 După jurământul din decembrie 2012, Ioan Chelaru a mai văzut microfonul Senatului doar când și-a citit declarația politică pe tema poșetelor și când a fost vorba de revizuirea Constituției (alcătuirea comisiei, programul de lucru, lăsat plenul pentru lucru în comisie, etc.). Așa cum știm, schimbările aduse legii de căpătâi au fost răfuite pe bandă rulantă, pe principiul ”după chipul și asemănarea” USL, apoi au intrat sub egida ”las’ c-o facem la anu’!”. Și a venit vacanța…

Nu știm cât îi dau alegătorii din colegiu după prima sesiune. Poate țara îi va fi recunoscătoare pentru eforturile depuse în fețuirea Constituției, dar noi considerăm că un 6 ar reflecta corespunzător activitatea depusă pentru județul Neamț și, evident, îl așteptăm în toamnă, la mărire de notă.

 Dana OSTAHIE

stenograma1

stenograma2

1 COMENTARIU

  1. Dupa ce trec alegerile probabil ca ei, marinimiile fac inventarul si spun cit de multi au pacalit. Ce fac reprezaentantii nostri alesi pentru noi -nimic. Citi din ei iau atitudine impotriva imbogatirii a unor firme de tip E’ON. La saracia care traim mai vine si ne loveste si cu scumpiri ale gazului si bineinteles si a produselor care are la baza consum de gaz. Oare chiar nu luam nici o atitudine ?. Urmarim ca s-au revoltat grecii, bulgarii, brazilienii pentru niste lucruri minore iar nu stam si ne vaitam, ba pe plan local vin si cei da la APA SERV si maresc preturile la apa care a dat-o Domnul din belsug.Nu inteleg de ce populatia trebuie sa plateasca taxa de timbru verdela energie cind este o obligatie a furnizorului sa u sustinerea proiectelor la APA SERV S.A.unde totul ar trebui sa tina de managementul functional.

Comments are closed.