autostrada 2015 01Autostrada care să lege Moldova de rețeaua autostrăzilor care duc spre Vest e în atenția autorităților deja de mai bine de opt ani, însă pentru ea s-au făcut doar studii, iar toată atenția din partea politicului a rămas doar pe hârtie. Deși trecută pe rețeaua centrală TEN-T – deci finanțabilă în mare parte prin fonduri europene – autostrada a fost pasată de la un minister la altul în perioada cuplului Dan Șova – Relu Fenechiu, iar amânările s-au ținut lanț ulterior. Acum, în ultima variantă a Master Planului, autostrada de la Târgu Mureș la Iași apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro și e singura autostradă “fazată”, adică în doi pași: întâi drum expres, apoi transformată în autostradă. HotNews.ro vă prezintă istoria zbuciumată a unui proiect necesar pentru Moldova, dar care s-a zbătut între politicieni, tergiversări administrative, studii și prețuri prohibitive.

3 mai 2007 – Este publicat anunțul de participare pentru licitația “Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTârgu Mureș – Iași – Sculeni”

17 iulie 2007 – I se atribuia firmei IPTANA contractul “Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTârgu Mureș – Iași – Sculeni”, pentru suma de 2.340.000 lei (fără TVA), reprezentând la vremea aceea 718.763,22 euro (fără TVA).

14 septembrie 2009 – CNADNR scoate la licitație realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru întreaga autostradă Târgu Mureș – Iași, împărțită pe trei loturi.

3 februarie 2010 – Pentru segmental Târgu Neamț – Ungheni, studiul de fezabilitate a fost contractat, în urma licitației, firmei spaniole Inocsa Ingenieria. Valoarea a fost de 3.144.960 lei, fără TVA.

23 Februarie 2010 – pe site-ul de licitații publice (SEAP) a apărut anunțul de atribuire prin care firma SC Search Corporation SRL din Cluj va întocmi studiul de fezabilitate pentru autostrada care va avea traseul și prin Târgu-Mureș – Ditrău. Valoarea totală a acestui proiect a fost de 3.291.995 lei, fara TVA. Totodată, a fost atribuit și contractul pentru revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrău -Târgu Neamț către IPTANA. Valoarea a fost de 3.815.000 lei, fără TVA.

28 februarie 2011 – Studiul de fezabilitate al autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu Mureș a fost finalizat și depus la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor și clădirilor

27 iunie 2011 – “Studiul de fezabilitate nu a fost încă aprobat în Comisia Tehnico-Economică a CNADNR, proiectul fiind în curs de evaluare, cu termen de predare la 29 martie 2012”, Daniela Drăghia, director adjunct la Programe cu Finanțare Externa.

autostrada 2015 0222 martie 2012 – Comisia Europeană a acceptat includerea în noua rețea trans-europeană centrală de transport TEN-T Core a traseului Timișoara-Sebeș-Turda-Târgu Mureș-Iași-Ungheni.

26 iulie 2012 – Ministerul Transporturilor a elaborat indicatorii tehnico-economici pentru proiectul autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi. Costul proiectului este estimat la circa 8,9 miliarde de euro, faţă de cei 6,14 miliarde reieşiţi după primul SF.

24 ianuarie 2013 – Premierul Ponta îl mandatează pe ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, să se ocupe de autostrada Iaşi – Tg. Mureş, chiar dacă autostrăzile erau în curtea lui Dan Şova, la Departamentul Marilor Proiecte.

3 decembrie 2013 – Dan Şova se prezintă în faţa Parlamentului şi propune o nouă strategie de autostrăzi pe care le vede el prioritare până în 2018. Strategia denumită “România 100” nu ia în calcul şi ruta Târgu Mureş – Tg. Neamţ.

23 decembrie 2013 – Guvernul trece proiectul autostrăzii Tg. Mureş – Iaşi înapoi de la Ministerul Transporturilor la departamentul condus de Dan Şova.

2 iunie 2014 – Compania de Autostrăzi, aflată neoficial în subordinea lui Dan Şova, ministru la Transporturi la acel moment, scoate la licitaţie realizarea SF-ului pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ si Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Costul estimat? Între 22,92 şi 27,11 milioane de euro.

4 februarie 2015 – După amânări succesive, ofertele depuse în cadrul licitaţiilor sunt în sfârşit deschise.

26 februarie 2015 – Apar primele informaţii din Strategia de Implementare a proiectelor din Master Planul General de Transport. Astfel, în scenariul recomandat din MPGT, Tg Neamţ – Iaşi – Ungheni apare pe locul 3, în timp ce continuarea de la Tg Neamţ la Tg. Mureş apare pe locul 9. Cu toate acestea, în documentul anexă care face prioritizarea proiectelor pentru Strategia de Implementare (document încă nefinalizat), Tg Neamţ – Iaşi – Ungheni apare pe locul 4, iar Tg Mureş – Tg Neamţ apare pe locul 10.